Persona...Terpesona

Tuesday, November 27, 2012

Modifikasi : Brek Cakera Belakang....

assalamualaikum...

pada pengguna persona model asas dan pertengahan, iaitu b-line dan m-line selain daripada kurang ciri-ciri keselamatan dan aksesori daripada model penuh, iaitu h-line, kekurangan daripada aspek pemanduan juga ada, salah satunya adalah daripada pemasangan brek drum menggantikan brek cakera. umum tahu sistem brek standard persona b-line dan m-line kurang memuaskan, aku sendiri pernah terlibat dalam kemalangan gara-gara brek yang "spongy". kena ditekan rapat-rapat baru terasa ada kuasa berhenti, kalau tak, tunggu sahaja hentam kereta di hadapan..hehe

jadi, alhamdulillah ada rezeki lebih sedikit,maka kerja lawatan bengkel ke bengkel pun dijalankan, hajat nak memasang brek disk ni dah lama aku angankan, baru sekarang tercapai. atas cadangan daripada seorang rakan, aku pilih sebuah bengkel di kawasan penaga untuk memasang brek untuk aku, bengkel tu juga bertanggungjawab mendapatkan brek belakang kereta aku daripada model lancer CK2. haa kalau nak tahu macam mana rupa lancer CK, tengok foto bawah ni..hehe

Lancer CK2
jadi, secara ringkas lancer CK ni merupakan kenderaan pacuan semua roda, AWD (all wheel drive). maka, brek belakang yang aku guna untuk persona aku ni pun ada shaft pada bahagian breknya, mengikut kata formen, kalau nak aku boleh pasang gear belakang pada persona aku untuk convert persona aku jadi AWD, haha dah nak jadi rally la pulak...


Lancer CK, nampak tak lubang untuk shaft?

brek asal persona aku, drum brake

hehe saja capture...

kerja menanggalkan brek drum

untuk menggantikan brek drum kepada cakera ni, proses kerja agak rumit dan memakan masa panjang, kiraan aku berdasarkan kepada kepakaran formen, proses mengambil masa kira-kira 6 jam untuk pemasangan.


bahagian belakang dikosongkan untuk kerja-kerja memotong kabel

banyak barang hehe

seat persona base line senang je nak buka

kerja dimulakan dengan menanggalkan set tempat duduk penumpang belakang, kemudian centre console juga kena dibuka untuk memberi laluan kerja-kerja ubahsuai kabel brek tangan. selain kabel brek tangan, kabel brek belakang juga dibuka dan diganti baharu. kabel brek tangan yang asal kena diganti kerana tidak bersesuaian ukuran panjangnya.


kabel brake

kerja-kerja menanggalkan kabel

drum ditanggalkan selepas semua kabel dipotong

menanti brek baharu

disk brake

kerja-kerja memasang disk

sebelah pemandu

menyambung semula "joint"

sekadar berkhidmat selama 2 tahun 8 bulan sahaja

minyak brek spec DOT 4

Siap sebelah penumpang!

pandangan dari bawah kereta

memandangkan kerja-kerja dilakukan waktu malam, dan aku pun tak sanggup nak tunggu lama, aku tinggalkan kereta aku di bengkel, dan datang semula awal pagi esok. berikut adalah hasilnya sekali pemasangan cover caliper brembo..hehe


ganas tak?

brembo

ok, tugasan terakhir adalah memandu ke kedai tayar berhampiran untuk alignment, atas nasihat daripada formen kerana bahagian suspensi belakang telah diusik, maka kena buat semula alignment untuk langkah-langkah penjagaan tayar.




selesai alignment, tiba masa untuk menguji kecekapan brek, secara ringkas, kuasa brek meningkat agak ketara, tak perlu tekan lebih untuk rasa gigitan brek pad pada disc. mula-mula agak kekok sebab dah terbiasa dengan drum, jadi 15 minit pertama pemanduan tu aku nyaris buat brek kecemasan sebab belum biasa dengan kuasa brek baru. secara keseluruhan, aku sangat berpuas hati dengan hasil kerja dan output brek kereta aku. sekarang barulah tak risau nak memandu! 


selain peningkatan kecekapan brek, satu lagi yang turut meningkat adalah penampilan, dipasangkan dengan brek cover berwarna merah, nampak lebih garang dan sporty!

Wednesday, November 21, 2012

Review : Bateri baharu!

Assalamualaikum...

masuk aje usia 2 tahun 8 bulan, akhirnya bateri asal persona aku rosak juga. mujurlah ada sahabat yang sudi menolak kereta aku di tengah-tengah malam sewaktu rosak, awal-awal pagi lagi aku dah kacau tuan rumah aku minta tolong "jump start" kereta aku..hehe, hidup aje kereta terus pecut ke kedai alat ganti kereta untuk dapatkan bateri baru. jenama pilihan aku asalnya adalah BOSCH, tetapi memandangkan stok tak ada, ditambah pula dengan usaha racun berterusan dari tauke kedai, maka aku ambillah Century Marathoner. 

Hasil survey aku nak kongsi skit, harga century di sekitar butterworth adalah dalam lingkungan RM240 hingga Rm270, yang ajaibnya RM270 tu harga yang aku dapat di kedai bateri yang mengedarkan jenama century ni, dan harga untuk trade in bateri lama adalah rm15 sahaja.

Jadi ronda punya ronda, singgah satu kedai lagi, North Malaya namanya, dapatlah harga RM240, trade in bateri lama, RM20 jadi kena bayar hanya RM220 sahaja. Bodek punya bodek, aku minta la pembantu kedai tu tolong gantikan sekali ke kereta aku. hehe.

seperkara mengenai bateri, paling umum bateri ada dua jenis, iaitu yang basah dan yang kering. seringkali juga ditafsir sebagai maintenance free untuk bateri yang jenis kering sebab tak perlu diisikan air di dalamnya. bateri basah dan bateri kering sebenarnya jangka hayat adalah lebih kurang sama, cuma bateri basah boleh dipanjangkan sedikit dengan syarat penjagaan yang lebih kerap seperti pemeriksaan kadar air bateri di dalamnya, kalau kurang boleh ditambah lagi.

Bateri lama, OEM Proton

Century Marathoner, dalam kotak lagi

Pembantu kedai membantu mengeluarkan bateri lama

Menunggu masa untuk beraksi

Selamat jalan bateri lama

Sedang dipasang

Siap!

aku kongsikan dua link berkenaan bateri ni :


berdasarkan dua link yang aku sertakan, informasi yang aku faham adalah teknologi yang ada pada bateri century ini adalah sama dengan bateri OEM proton, jadi aku menjangkakan jangka hayat bateri ini sepatutnya lebih kurang sama dengan bateri OEM. 

seperkara lagi, kalau dilihat pada link kedua, century adalah pembekal bateri OEM untuk proton sejak 1985, iatu sejak proton diwujudkan. jadi rasanya tak perlu was-was dengan kualiti bateri century lagi sebab bateri OEM pun dah terbukti ketahanannya.

Saturday, November 17, 2012

Review : HID 4300k Retrofit pada persona

assalamualaikum, modifikasi seterusnya adalah lampu HID berserta projektor, bezanya daripada kebanyakan lampu projektor di pasaran untuk model persona adalah ini dipasang secara "retrofit" dan bukanlah direka dari awal khusus sebagai lampu projektor.

sebenarnya modifikasi ni dah lama aku nak buat, tapi kerana kekangan kewangan dan faktor harga membuatkan aku mengambil keputusan untuk tunggu dan lihat. alhamdulillah, lepas hampir dua tahun aku menunggu, akhirnya cukuplah modal dan aku rasa harga pun dah agak munasabah untuk retrofit HID ni pada  persona aku.

aku pun tempah satu slot untuk pemasangan di SSTwo motorsport bukit tengah, pulau pinang. kedai ni biasanya memasang untuk model kereta mewah, tapi sebenarnya diorang ni tak kisah pun, semua kereta dilayan sama rata, semua customer diorang ramah. hehe

 kos? agak mahal daripada lampu eagle eye, sepasang lampu eagle eye kosnya rm 699.00, untuk lampu retrofit rm 750.00 di SSTwo. tapi jujurnya aku rasa berbaloi

tudia, kotak menunggu dah...

ketuhar khas untuk melekang lampu daripada housing

kena buka bumper

kerja kerja pendawaian

nampak tak projektor?

tadaaaa!!!!
kerja kerja menala tahap suluhan

low beam

high beam

low beam

high beam
setakat ni, alhamdulillah. suluhan lebih luas dan jauh, senang nk memandu dalam lorong gelap. HID aku berkuasa 4300k, dan pada sesiapa yang ada kemusykilan tentang peraturan penggunaan HID, boleh rujuk di laman web JPJ

http://www.jpj.gov.my/web/guest/penguatkuasaan-terhadap-lampu-hid

sebagai perbandingan, aku selitkan link review lampu eagle eye, dipasang di kedai yang sama.

http://faieelegance.blogspot.com/2011/12/review-eagle-eye-headlight.html