Skip to main content

Review : Bateri baharu!

Assalamualaikum...

masuk aje usia 2 tahun 8 bulan, akhirnya bateri asal persona aku rosak juga. mujurlah ada sahabat yang sudi menolak kereta aku di tengah-tengah malam sewaktu rosak, awal-awal pagi lagi aku dah kacau tuan rumah aku minta tolong "jump start" kereta aku..hehe, hidup aje kereta terus pecut ke kedai alat ganti kereta untuk dapatkan bateri baru. jenama pilihan aku asalnya adalah BOSCH, tetapi memandangkan stok tak ada, ditambah pula dengan usaha racun berterusan dari tauke kedai, maka aku ambillah Century Marathoner. 

Hasil survey aku nak kongsi skit, harga century di sekitar butterworth adalah dalam lingkungan RM240 hingga Rm270, yang ajaibnya RM270 tu harga yang aku dapat di kedai bateri yang mengedarkan jenama century ni, dan harga untuk trade in bateri lama adalah rm15 sahaja.

Jadi ronda punya ronda, singgah satu kedai lagi, North Malaya namanya, dapatlah harga RM240, trade in bateri lama, RM20 jadi kena bayar hanya RM220 sahaja. Bodek punya bodek, aku minta la pembantu kedai tu tolong gantikan sekali ke kereta aku. hehe.

seperkara mengenai bateri, paling umum bateri ada dua jenis, iaitu yang basah dan yang kering. seringkali juga ditafsir sebagai maintenance free untuk bateri yang jenis kering sebab tak perlu diisikan air di dalamnya. bateri basah dan bateri kering sebenarnya jangka hayat adalah lebih kurang sama, cuma bateri basah boleh dipanjangkan sedikit dengan syarat penjagaan yang lebih kerap seperti pemeriksaan kadar air bateri di dalamnya, kalau kurang boleh ditambah lagi.

Bateri lama, OEM Proton

Century Marathoner, dalam kotak lagi

Pembantu kedai membantu mengeluarkan bateri lama

Menunggu masa untuk beraksi

Selamat jalan bateri lama

Sedang dipasang

Siap!

aku kongsikan dua link berkenaan bateri ni :


berdasarkan dua link yang aku sertakan, informasi yang aku faham adalah teknologi yang ada pada bateri century ini adalah sama dengan bateri OEM proton, jadi aku menjangkakan jangka hayat bateri ini sepatutnya lebih kurang sama dengan bateri OEM. 

seperkara lagi, kalau dilihat pada link kedua, century adalah pembekal bateri OEM untuk proton sejak 1985, iatu sejak proton diwujudkan. jadi rasanya tak perlu was-was dengan kualiti bateri century lagi sebab bateri OEM pun dah terbukti ketahanannya.

Comments

encik izzuddin said…
This comment has been removed by the author.
encik izzuddin said…
This comment has been removed by the author.
encik izzuddin said…
Salam boss
Btol ke org kate nk tuka bateri tu bia mse engine tgh running? so x kaco ecu.. cmne ntah
Rifaie said…
kacau atau tak saya tak pasti la bang. kalau ECU tak ada modify tak ada masalah rasanya. sebab ECU ni ROM, ingatan dia tak hilang walaupun terputus power.
Unknown said…
berapa rate harga beteri basah?
Unknown said…
berapa rate harga beteri basah?
Rifaie said…
tak pastilah tuan, biasanya tgk kawasan dan saiz bateri. rasanya untuk persona dalam 220-260 sebiji. dah lama tak beli bateri kereta hehe

Popular posts from this blog

DIY : Puspakom, Tukar nama dan pemeriksaan sewa beli

Assalam, entri pertama untuk 2015 hehe. Entri ni bukanlah berkenaan kereta aku sendiri, tapi kereta rakan aku, aku diamanahkan untuk buat pemeriksaan B5 dan B7 untuk kereta dia di Puspakom. Dia nak jual kereta secara sewa beli (hire purchase) jadi kena buat dua pemeriksaan ni. 
Apa itu B5? Mengikut laman puspakom Sebelum pindah milik, semua kenderaan persendirian perlu menjalani pemeriksaan mandatori. Pada akhir pemeriksaan, kami akan mengeluarkan laporan B5, yang diperlukan oleh JPJ apabila memindahkan pemilikan kenderaan. Tanpa laporan B5 ni, pembeli tak boleh melakukan proses tukar nama di JPJ, sebab JPJ perlukan laporan B5 untuk proses tukar nama. Laporan B5 adalah berdasarkan carta alir berikut:

Apa itu B7?
Mengikut laman Puspakom Diperkenalkan pada bulan Jun 2011 dan telah diwajibkan di bawah undang-undang dalam usaha melindungi pembeli kenderaan terpakai daripada membeli kenderaan yang tidak sah dari segi undang-undang atau tidak selamat digunakan di jalan raya. Mana-mana individ…

Enjin Persona Overheat

Assalam, selamat sejahtera.
Saja nak berkongsi pengalaman seorang rakan, yang kereta persona beliau mengalami situasi "overheating". Oleh kerana berlaku di waktu malam, aku cuma dapat buat anggaran yang barangkali radiator kereta ini bocor kerana banyak air yang keluar dari bahagian radiator.



Antara tindakan terawal yang boleh aku buat, aku periksa di rangka kipas radiator dan aircond untuk melihat sama ada dipasang padding atau tidak. Untuk yang tidak tahu apa itu padding pada radiator, boleh rujuk pada dua pautan di bawah.
http://faieelegance.blogspot.com/2011/08/radiator-padding.html
http://faieelegance.blogspot.com/2012/10/info-servis-100000-km-dan-recall-untuk.html
Pemerhatian awal mendapati tiada padding dipasang pada radiator ini. Namun aku tak boleh mengesahkan ketiadaan padding sebagai punca berikutan ruang pemerhatian yang terhad. Waktu pun kian lewat, dari maghrib menganjak ke malam, kereta ditinggalkan di hadapan balai polis yang kebetulan berhampiran dengan lok…

Oil Sump leaking dan enjin overheating

Assalam dan bertemu kembali.
Ini kisah sedih, sangat tidak disangka-sangka dalam mana kereta aku menginjak ke usia 5 tahun pada bulan ini dan mileage hampir mencecah 200,000 km.
Sepatutnya servis kali ni jadi rutin biasa untuk persona aku. Cuma seminggu sebelum aku datang servis suhu enjin ada masa jadi agak tinggi dan hampir mencecah zon merah. Simptom agak pelik sebab berlaku masa aku idle atau sangkut dalam kesesakan, suhu akan naik, kemudian turun balik dalam masa seminit dua, berlaku berulang-ulang.
Jadi kali ini kena servis macam biasa, ganti minyak enjin dan check kenapa suhu enjin jadi naik turun.

Aku pun tetapkan janji temu macam biasa di worskyop kegemaran aku, Nusantara Auto Garage sabtu lepas. Masuk saja service bay, kereta dinaikkan, terkejut aku bila tengok lelehan minyak enjin disekeliling oil sump dan bertebaran sampai ke suspensi kereta. Nampak memang kritikal.




Sebelum apa-apa pun ini minyak enjin pilihan kali ini, terus dari Jepun hehe. Brand Suzuka. Untuk semi sint…