Persona...Terpesona

Saturday, May 3, 2014

Enjin Persona Overheat

Assalam, selamat sejahtera.

Saja nak berkongsi pengalaman seorang rakan, yang kereta persona beliau mengalami situasi "overheating". Oleh kerana berlaku di waktu malam, aku cuma dapat buat anggaran yang barangkali radiator kereta ini bocor kerana banyak air yang keluar dari bahagian radiator.




Antara tindakan terawal yang boleh aku buat, aku periksa di rangka kipas radiator dan aircond untuk melihat sama ada dipasang padding atau tidak. Untuk yang tidak tahu apa itu padding pada radiator, boleh rujuk pada dua pautan di bawah.

http://faieelegance.blogspot.com/2011/08/radiator-padding.html

http://faieelegance.blogspot.com/2012/10/info-servis-100000-km-dan-recall-untuk.html

Pemerhatian awal mendapati tiada padding dipasang pada radiator ini. Namun aku tak boleh mengesahkan ketiadaan padding sebagai punca berikutan ruang pemerhatian yang terhad. Waktu pun kian lewat, dari maghrib menganjak ke malam, kereta ditinggalkan di hadapan balai polis yang kebetulan berhampiran dengan lokasi kejadian. 


Awal pagi esok, kereta dibawa ke satu bengkel berhampiran. Teknik diagnosis yang pertama adalah dengan mengisi semula air ke dalam radiator sebelum tekanan udara dimasukkan melalui laluan "reserve tank". Pemerhatian mendapati ada kebocoran di bahagian tengah belakang radiator. Radiator segera dikeluarkan untuk pemeriksaan.


Selesai kerja mengeluarkan radiator, ternyata teori awal disahkan, tiada padding dipasang pada rangka kipas menyebabkan rangka melengkung dan menekan saluran air pada sirip radiator dan mengakibatkan kebocoran pada saluran air. Foto berikutnya dan ditandakan kotak merah adalah kawasan kebocoran tersebut. 



Jika dilihat dari sudut atas, barangkali tidak kelihatan, namun dari sisi, jelas menunjukkan rangka kipas menekan sirip penyejuk radiator.



Termostat juga diperiksa dan didapati dalam keadaan baik cuma sedikit berkeladak. 



Peringkat seterusnya adalah kerja-kerja mengimpal kebocoran pada radiator. Radiator dikeringkan terlebih dahulu sebelum dikimpal.




Rupa radiator setelah dikimpal. Sirip yang bocor ditutup dengan lapisan epoxy dan disejukkan seketika. Sambil itu, penutup atas radiator ditanggalkan untuk kerja-kerja membersihkan bahagian dalam radiator. Aku dinasihatkan untuk menyelenggara terus radiator untuk membersihkan kesan karat dan keladak pada bahagian dalaman.




Kerja-kerja membersihkan radiator, besi nipis ditusukkan ke dalam sirip penyejuk untuk menolak keluar keladak dan karat di dalam sirip.



Radiator kemudiaannya dibilas dengan air bersih sebelum penutup atas dipasang semula.



Seterusnya adalah kerja mengesan sekiranya ada kebocoran lain di radiator. Semua lubang udara disumbat, dan kemudiannya radiator direndamkan ke dalam takungan air. Pemeriksaan dilakukan secara fizikal untuk mengesan gelembung udara. Namun, untuk radiator ini, tiada sebarang kebocoran lain dikesan. Radiator sedia untuk dipasang semula.


Sebagai langkah berjaga-jaga, aku meminta pihak kedai memasang lapik getah untuk mengelakkan situasi sama berulang, dan aku puji pada pekedai kerana mengambil berat permintaan aku. Beberapa keping getah diletakkan sebagai alas antara radiator dan rangka kipas. Rupanya mungkin agak berbeza, tapi fungsinya sama dengan padding yang dipasang oleh proton.





Sebelum radiator dipasang, air bersih disalurkan ke dalam enjin. Air bertekanan tinggi ini untuk mengeluarkan keladak dan karat di sepanjang laluan. Thermostat juga dibersihkan dari kotoran.


Selesai kerja baik pulih dan servis, semuanya dipasang kembali. Coolant sebanyak dua botol digunakan untuk menggantikan coolant lama yang telah kering. Enjin dihidupkan dan suhu dipantau selama 20 minit. Setelah semuanya kelihatan normal, aku dibenarkan untuk membawa pulang kereta.


Ok, yang paling ditunggu, kos! Upah servis adalah sebanyak RM55.00, dua botol coolant RM24.00 dan kerja-kerja kimpalan RM20.00. Jumlah keseluruhan adalah sebanyak RM99.00 sahaja. Berpatutan pada aku jika dibandingkan dengan tempoh masa kerja kurang dua jam dan kekemasan hasil kerja.

Jadi, nasihat aku untuk semua pemilik persona elegance, sila pastikan di rangka kipas radiator dan aircond anda dibekalkan bersama dengan padding untuk mengelak situasi seperti ini terjadi kepada anda. Padding boleh didapati di proton dengan nombor alat ganti PW990003 atau beli saja getah di kedai hardware dan DIY sahaja.