Skip to main content

DIY Lampu belakang Persona Elegance dengan harness Non-Elegance

Assalam, DIY sekali lagi. Kali ini kita buat versi rojak. Lampu belakang persona elegance dengan harness lampu persona pre-elegance hehe.

Bahan-bahan yang diperlukan adalah, sepasang lampu elegance, sepasang harness lampu pre-elegance atau non-elegance, black tape, tork screw saiz 20 serta 10, dan wire stripper.

Maaf yer, foto senget, blogspot ni tak ada option untuk rotate foto.

Lampu
Harness
Mula-mula kita kena buka lampu untuk keluarkan board LED, board ni disambung ke harness menggunakan soket 3 pin, memandangkan harness kita tak ada soket tu, jadinya kita akan potong soket tu dan buat sambungan terus.




Soket ini terpaksa dipotong. Begitu juga dengan soket lampu brek di harness. Cara nak kenal soket mana yang kena dipotong, soket bulb tu ada tiga wayar berwarna hitam, hijau dan hijau berjalur putih.
Socket 3 pin elegance
Soket bulb di harness yang kena dipotong
Selesai dipotong, kita akan sambungkan wayar antara board LED dan harness. Di board LED ada tiga wayar berwarna merah, hitam dan hijau. Di harness pula ada tiga wayar berwarna hitam, hijau dan hijau berjalur putih.


Wayar merah untuk brek, wayar hitam untuk ground dan wayar hijau untuk lampu ekor / malam.


Wayar hitam untuk ground, hijau untuk brek dan hijau jalur putih untuk lampu ekor / malam.


Jadi kaedah sambungan dia begini, 
  • LED Board > Harness
  • Hitam > Hitam
  • Merah > Hijau
  • Hijau > Hijau jalur putih


Selesai sambungan pastikan balut dengan wire tape dengan kemas dan rapi.

Okey memandangkan harness ini bukanlah padanan dengan lampu elegance, makanya soket untuk bulb pun bukanlah plug and play. Jadi tugas seterusnya agak memerlukan kreativiti dan alatan seperti kikir dan pisau.





Dua foto pertama di atas menunjukkan soket asal sebelum dipotong. Dua foto seterusnya pula soket sudah dipotong dua latch dan lubang pada lampu diubah suai untuk memasukkan baki dua latch supaya boleh dipasang rapat dengan lampu. Latch dan macam mana lubang tu nak dibuat aku serahkan pada kreativiti korang. Tapi kena ingat soket lampu isyarat dan undur memang terpaksa diubah suai untuk dipadankan pada housing lampu.




Marking putih dibuat sebagai penunjuk untuk latch dimasukkan sebelum dipusing ke posisi lock. Proses ni kena dilakukan pada keempat-empat soket lampu isyarat dan undur. 

Peringatan, bulb lampu undur mesti ditukar dari 12v 20w kepada 12v 10w kerana saiz kepala bulb lebih kecil dan bulb asal tidak muat ke slot kecuali ditukar kepada bulb lebih kecil.



Selesai pendawaian, pemasangan diuji dan hasilnya, dapatlah lampu elegance dipasang dengan menggunakan harness lampu non elegance.

Berbaloi atau tidak DIY ini?
Jawapan aku terpulang, kalau bajet terhad untuk beli harness elegance pada harga RM45 sebelah, inilah alternatifnya, cuma kerja agak rumit dan memakan masa. Kalau minta tolong rakan barangkali kena belanja makan sikitlah hehe.

Kalau tak nak kaedah ni, belilah harness elegance, cuma kena ganti di soket kepala harness untuk sambungan ke kereta sahaja. Boleh rujuk pautan ini http://faieelegance.blogspot.com/2011/12/diy-persona-elegance-taillight-into.html

Sekian.

Comments

alina love said…
Tq bro terbaeeekk
Shah Wildan said…
APA NMA BGKEL TUAN..LOKASI DIMNA
Rifaie said…
tak der bengkel tuan, buat di rumah saja
This comment has been removed by the author.
Unknown said…
Salam bro..harness lampu belakang beli kat mn?sy kat sabah dh try cari tak dapat..pergi proton ckp tak da jual..sy nak beli harness lampu belakang persona sv..
Rifaie said…
saya beli di proton shoppe. ada jual harness dia. dulu harganya rm45 sebelah
Hafiza Humaira said…
byak tukar kereta tiap2 forum bos huhu
mat tampoi said…
This comment has been removed by the author.

Popular posts from this blog

DIY : Puspakom, Tukar nama dan pemeriksaan sewa beli

Assalam, entri pertama untuk 2015 hehe. Entri ni bukanlah berkenaan kereta aku sendiri, tapi kereta rakan aku, aku diamanahkan untuk buat pemeriksaan B5 dan B7 untuk kereta dia di Puspakom. Dia nak jual kereta secara sewa beli (hire purchase) jadi kena buat dua pemeriksaan ni. 
Apa itu B5? Mengikut laman puspakom Sebelum pindah milik, semua kenderaan persendirian perlu menjalani pemeriksaan mandatori. Pada akhir pemeriksaan, kami akan mengeluarkan laporan B5, yang diperlukan oleh JPJ apabila memindahkan pemilikan kenderaan. Tanpa laporan B5 ni, pembeli tak boleh melakukan proses tukar nama di JPJ, sebab JPJ perlukan laporan B5 untuk proses tukar nama. Laporan B5 adalah berdasarkan carta alir berikut:

Apa itu B7?
Mengikut laman Puspakom Diperkenalkan pada bulan Jun 2011 dan telah diwajibkan di bawah undang-undang dalam usaha melindungi pembeli kenderaan terpakai daripada membeli kenderaan yang tidak sah dari segi undang-undang atau tidak selamat digunakan di jalan raya. Mana-mana individ…

Enjin Persona Overheat

Assalam, selamat sejahtera.
Saja nak berkongsi pengalaman seorang rakan, yang kereta persona beliau mengalami situasi "overheating". Oleh kerana berlaku di waktu malam, aku cuma dapat buat anggaran yang barangkali radiator kereta ini bocor kerana banyak air yang keluar dari bahagian radiator.



Antara tindakan terawal yang boleh aku buat, aku periksa di rangka kipas radiator dan aircond untuk melihat sama ada dipasang padding atau tidak. Untuk yang tidak tahu apa itu padding pada radiator, boleh rujuk pada dua pautan di bawah.
http://faieelegance.blogspot.com/2011/08/radiator-padding.html
http://faieelegance.blogspot.com/2012/10/info-servis-100000-km-dan-recall-untuk.html
Pemerhatian awal mendapati tiada padding dipasang pada radiator ini. Namun aku tak boleh mengesahkan ketiadaan padding sebagai punca berikutan ruang pemerhatian yang terhad. Waktu pun kian lewat, dari maghrib menganjak ke malam, kereta ditinggalkan di hadapan balai polis yang kebetulan berhampiran dengan lok…

Oil Sump leaking dan enjin overheating

Assalam dan bertemu kembali.
Ini kisah sedih, sangat tidak disangka-sangka dalam mana kereta aku menginjak ke usia 5 tahun pada bulan ini dan mileage hampir mencecah 200,000 km.
Sepatutnya servis kali ni jadi rutin biasa untuk persona aku. Cuma seminggu sebelum aku datang servis suhu enjin ada masa jadi agak tinggi dan hampir mencecah zon merah. Simptom agak pelik sebab berlaku masa aku idle atau sangkut dalam kesesakan, suhu akan naik, kemudian turun balik dalam masa seminit dua, berlaku berulang-ulang.
Jadi kali ini kena servis macam biasa, ganti minyak enjin dan check kenapa suhu enjin jadi naik turun.

Aku pun tetapkan janji temu macam biasa di worskyop kegemaran aku, Nusantara Auto Garage sabtu lepas. Masuk saja service bay, kereta dinaikkan, terkejut aku bila tengok lelehan minyak enjin disekeliling oil sump dan bertebaran sampai ke suspensi kereta. Nampak memang kritikal.




Sebelum apa-apa pun ini minyak enjin pilihan kali ini, terus dari Jepun hehe. Brand Suzuka. Untuk semi sint…