Skip to main content

DIY Steering Audio Control Proton Persona

Assalamualaikum dan selamat sejahtera.

Buat pengguna Proton Persona Base Line macam saya sendiri, kadang-kadang tu teringin juga nak ada audio control dekat stereng, teringin nak DIY. Hari tu ada member nak jual stereng Persona High Line, aku pun belilah, sebab nak DIY menda ni.

Rujukan aku di link ni, credit kepada forumer Fuad Ended -> http://ppeoc.my/forum/do-it-yourself-diy/19619-steering-remote-control-untuk-radio-pe.html jadi sambil baca blog ni, rujuk juga di forum PPEOC tersebut untuk lebih jelas dan lebih foto.


Nampak macam rumit, tapi sebenarnya taklah, cuma perlukan dua wayar sahaja, yang leceh cumalah nak routing wayar tu dari stereng ke radio sebab kena buka banyak skru hehe.


Mula-mula selesaikan persiapan wiring dahulu. Nak bagi kemas gunalah connector pin yang sesuai supaya senang nak tanggal bila perlu.



Kena buka radio dan penutup hon stereng dulu. Sediakan tork screw untuk stereng.




Ok selesai wiring. Nampak macam post ni kurang informasi kan? Saja ja saya buat macam ni supaya anda rujuk di link yang saya dah berikan di atas.

Selamat mencuba! :)

Comments

Salam...sy nk tanya, persona auto, ms enjin xhidup, bila masuk reverse gear, ada bunyi buzz dkt gearbox lbh krg 3-4 saat..
Hafiza Humaira said…
Azizul. Dalam blog persona kwan dah tlog jwabkan. Enjin off msuk gear mmg ada bnyi geseran isyarat dari sensor
Rifaie said…
Azizul, saya harap jawapan Hafiza tu cukup untuk menjawab persoalan awak, saya pakai manual, jadi susah nk jawab soalan ni hehe
nazz said…
Salam, bukan dulu bro dah tukar stereng preve ke ?
Rifaie said…
hehe jual kat member stereng tu, dia duk mintak. kita pakai stereng persona balik haha.
boyroy said…
ada x cara nk pasang rear bumper led reflector
Rifaie said…
@boyroy,
reflector yang mana?

Popular posts from this blog

DIY : Puspakom, Tukar nama dan pemeriksaan sewa beli

Assalam, entri pertama untuk 2015 hehe. Entri ni bukanlah berkenaan kereta aku sendiri, tapi kereta rakan aku, aku diamanahkan untuk buat pemeriksaan B5 dan B7 untuk kereta dia di Puspakom. Dia nak jual kereta secara sewa beli (hire purchase) jadi kena buat dua pemeriksaan ni. 
Apa itu B5? Mengikut laman puspakom Sebelum pindah milik, semua kenderaan persendirian perlu menjalani pemeriksaan mandatori. Pada akhir pemeriksaan, kami akan mengeluarkan laporan B5, yang diperlukan oleh JPJ apabila memindahkan pemilikan kenderaan. Tanpa laporan B5 ni, pembeli tak boleh melakukan proses tukar nama di JPJ, sebab JPJ perlukan laporan B5 untuk proses tukar nama. Laporan B5 adalah berdasarkan carta alir berikut:

Apa itu B7?
Mengikut laman Puspakom Diperkenalkan pada bulan Jun 2011 dan telah diwajibkan di bawah undang-undang dalam usaha melindungi pembeli kenderaan terpakai daripada membeli kenderaan yang tidak sah dari segi undang-undang atau tidak selamat digunakan di jalan raya. Mana-mana individ…

Enjin Persona Overheat

Assalam, selamat sejahtera.
Saja nak berkongsi pengalaman seorang rakan, yang kereta persona beliau mengalami situasi "overheating". Oleh kerana berlaku di waktu malam, aku cuma dapat buat anggaran yang barangkali radiator kereta ini bocor kerana banyak air yang keluar dari bahagian radiator.



Antara tindakan terawal yang boleh aku buat, aku periksa di rangka kipas radiator dan aircond untuk melihat sama ada dipasang padding atau tidak. Untuk yang tidak tahu apa itu padding pada radiator, boleh rujuk pada dua pautan di bawah.
http://faieelegance.blogspot.com/2011/08/radiator-padding.html
http://faieelegance.blogspot.com/2012/10/info-servis-100000-km-dan-recall-untuk.html
Pemerhatian awal mendapati tiada padding dipasang pada radiator ini. Namun aku tak boleh mengesahkan ketiadaan padding sebagai punca berikutan ruang pemerhatian yang terhad. Waktu pun kian lewat, dari maghrib menganjak ke malam, kereta ditinggalkan di hadapan balai polis yang kebetulan berhampiran dengan lok…

Oil Sump leaking dan enjin overheating

Assalam dan bertemu kembali.
Ini kisah sedih, sangat tidak disangka-sangka dalam mana kereta aku menginjak ke usia 5 tahun pada bulan ini dan mileage hampir mencecah 200,000 km.
Sepatutnya servis kali ni jadi rutin biasa untuk persona aku. Cuma seminggu sebelum aku datang servis suhu enjin ada masa jadi agak tinggi dan hampir mencecah zon merah. Simptom agak pelik sebab berlaku masa aku idle atau sangkut dalam kesesakan, suhu akan naik, kemudian turun balik dalam masa seminit dua, berlaku berulang-ulang.
Jadi kali ini kena servis macam biasa, ganti minyak enjin dan check kenapa suhu enjin jadi naik turun.

Aku pun tetapkan janji temu macam biasa di worskyop kegemaran aku, Nusantara Auto Garage sabtu lepas. Masuk saja service bay, kereta dinaikkan, terkejut aku bila tengok lelehan minyak enjin disekeliling oil sump dan bertebaran sampai ke suspensi kereta. Nampak memang kritikal.




Sebelum apa-apa pun ini minyak enjin pilihan kali ini, terus dari Jepun hehe. Brand Suzuka. Untuk semi sint…