Skip to main content

Ganti Absorber Link Proton Persona - Bunyi Ngek Ngok

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,

Masuk mileage lebih kurang 220,000 km ada bunyi ngek ngok dari bahagian belakang. Bunyi kuat tambah-tambah bila langgar speed bump atau masa naik dan turun kereta, paling ketara bila naik sorang-sorang tanpa penumpang.

Jadi saya bawa ke satu bengkel yang dicadangkan seorang rakan untuk diperiksa.



Formen pun mula kan operasi hehe



Selepas dibelek-belek, nampaknya absorber link dah rosak, getah bushing dah terkoyak menyebabkan bahagian besi pada link bergesel pada bracket. Sebab itulah terhasilnya bunyi ngek ngok tu.



Jadi isu sebelah pemandu dah dikenalpasti, sekarang formen check sebelah penumpang pula.



Formen kata sebelah penumpang nampak ok lagi, tapi memandangkan aku nak jimat upah pasang, aku minta ganti dua-dua belah sekali.



Foto atas sebelah penumpang, foto bawah sebelah pemandu.





Ini foto absorber link yang paling rosak teruk, bahagian sebelah pemandu haha. Maklumlah lebih berat :P








Alhamdulillah, selamat diganti. Lepas ganti kereta rasa kejap sedikit dan senyap macam sedia kala hehe.


Comments

Melly Melody said…
workshop ni dekat mana ? bagus ea..harga tulang anjing tu berapa ?
Rifaie said…
@melly, sekitar sg petani. harga saya pun dah lupa, tapi kalau tak salah dalam 60-70 mcm tu
khalil azman said…
Ni org panggil tulang anjing..baru jgk tukar ni..
Rifaie said…
yeszaa tulang anjing, tapi kalau pegang tak payah sertu haha
MOHD FIRDAUS said…
bengkel ni kt belakang taman sinar intan ni..formen dia jjur..tapi bos dia jnis tapau
Rifaie said…
mungkin hari tu saya buat dengan formen la kut, harga pada saya berpatutan, kerja pun kemas.

Popular posts from this blog

DIY : Puspakom, Tukar nama dan pemeriksaan sewa beli

Assalam, entri pertama untuk 2015 hehe. Entri ni bukanlah berkenaan kereta aku sendiri, tapi kereta rakan aku, aku diamanahkan untuk buat pemeriksaan B5 dan B7 untuk kereta dia di Puspakom. Dia nak jual kereta secara sewa beli (hire purchase) jadi kena buat dua pemeriksaan ni. 
Apa itu B5? Mengikut laman puspakom Sebelum pindah milik, semua kenderaan persendirian perlu menjalani pemeriksaan mandatori. Pada akhir pemeriksaan, kami akan mengeluarkan laporan B5, yang diperlukan oleh JPJ apabila memindahkan pemilikan kenderaan. Tanpa laporan B5 ni, pembeli tak boleh melakukan proses tukar nama di JPJ, sebab JPJ perlukan laporan B5 untuk proses tukar nama. Laporan B5 adalah berdasarkan carta alir berikut:

Apa itu B7?
Mengikut laman Puspakom Diperkenalkan pada bulan Jun 2011 dan telah diwajibkan di bawah undang-undang dalam usaha melindungi pembeli kenderaan terpakai daripada membeli kenderaan yang tidak sah dari segi undang-undang atau tidak selamat digunakan di jalan raya. Mana-mana individ…

Enjin Persona Overheat

Assalam, selamat sejahtera.
Saja nak berkongsi pengalaman seorang rakan, yang kereta persona beliau mengalami situasi "overheating". Oleh kerana berlaku di waktu malam, aku cuma dapat buat anggaran yang barangkali radiator kereta ini bocor kerana banyak air yang keluar dari bahagian radiator.



Antara tindakan terawal yang boleh aku buat, aku periksa di rangka kipas radiator dan aircond untuk melihat sama ada dipasang padding atau tidak. Untuk yang tidak tahu apa itu padding pada radiator, boleh rujuk pada dua pautan di bawah.
http://faieelegance.blogspot.com/2011/08/radiator-padding.html
http://faieelegance.blogspot.com/2012/10/info-servis-100000-km-dan-recall-untuk.html
Pemerhatian awal mendapati tiada padding dipasang pada radiator ini. Namun aku tak boleh mengesahkan ketiadaan padding sebagai punca berikutan ruang pemerhatian yang terhad. Waktu pun kian lewat, dari maghrib menganjak ke malam, kereta ditinggalkan di hadapan balai polis yang kebetulan berhampiran dengan lok…

Oil Sump leaking dan enjin overheating

Assalam dan bertemu kembali.
Ini kisah sedih, sangat tidak disangka-sangka dalam mana kereta aku menginjak ke usia 5 tahun pada bulan ini dan mileage hampir mencecah 200,000 km.
Sepatutnya servis kali ni jadi rutin biasa untuk persona aku. Cuma seminggu sebelum aku datang servis suhu enjin ada masa jadi agak tinggi dan hampir mencecah zon merah. Simptom agak pelik sebab berlaku masa aku idle atau sangkut dalam kesesakan, suhu akan naik, kemudian turun balik dalam masa seminit dua, berlaku berulang-ulang.
Jadi kali ini kena servis macam biasa, ganti minyak enjin dan check kenapa suhu enjin jadi naik turun.

Aku pun tetapkan janji temu macam biasa di worskyop kegemaran aku, Nusantara Auto Garage sabtu lepas. Masuk saja service bay, kereta dinaikkan, terkejut aku bila tengok lelehan minyak enjin disekeliling oil sump dan bertebaran sampai ke suspensi kereta. Nampak memang kritikal.




Sebelum apa-apa pun ini minyak enjin pilihan kali ini, terus dari Jepun hehe. Brand Suzuka. Untuk semi sint…