Skip to main content

Engine Persona Berbunyi...

Assalamualaikum

Selamat membaca entri ke 100 blog ini hehe.

Tapi kisah yang saya nak kongsikan ni kisah yang agak menyayat hati. Nak tahu kenapa? Kena dengar dari rakaman youtube bawah ini dahulu.




Bunyi tak tak yang anda dengar tadi tu saya rakam kurang lebih seminggu lepas ia berlaku. Bunyi yang mulanya agak perlahan kemudian semakin kuat. Saya kongsikan di FB, macam-macam respon saya dapat. Antaranya:

1. IAFM rosak
2. Kena adjust tepet
3. Extractor retak / bocor
4. Connecting rod bearing bunyi
5. Minyak enjin hampir kering


Berdasarkan kepada respon yang diterima, saya buat pemeriksaan ringkas. Hasilnya, tekaan kelima tu betul. Minyak enjin dah kering pun sebenarnya, saya boleh kata hampir tiada langsung. Padahal minyak enjin baru saja diganti tak sampai dua minggu.



Saya jenguk ke bawah kereta, sah! Memang ada kebocoran. Kalau dilihat pada foto, memang ada tompokan minyak pada tanah. Kalau tengok pada oil sump pun ada juga. Cuma kurang jelas sebab minyak masih baharu dan jernih.


Esok paginya, saya bawa ke bengkel. Yang terdekat dengan rumah saya adalah P44 Autoworks, kereta saya memang tak pernah masuk bengkel ini. Inilah kali pertama, tapi layanan yang saya terima sangat memuaskan.


Taukenya, bro Gar siap assigned seorang formen, bro M untuk selenggara kereta saya. Sebaik timing belt cover dibuka. Inilah yang dapat ditemui, kesan minyak enjin di serata kawasan timing belt assembly.


Mengikut kata Bro M, punca dikenal pasti daripada pemasangan oil seal yang dah bocor. Jadi minyak dari enjin dan masuk ke ruangan timing belt. Itu yang menyebabkan minyak dalam enjin habis. Leaking pula bermula dari oil seal, masuk ke ruangan timing belt, kemudian mengalir keluar terus dari celah-celah kawasan bahagian atas enjin ke kawasan oil sump.


Memandangkan timing belt pun dah basah dengan minyak enjin, maka terpaksalah diganti. Walaupun agak sedih sebab baru sahaja pakai tak sampai 30k km, apakan daya. Hati kena merelakan huhuhu.


Jumpa lagi satu masalah baharu, pressure hose untuk power steering pun dah bocor. Buktinya kesan minyak di sepanjang kawasan luar hose. Punca kebocoran sebab bergesel dengan tabung aircond. Walaupun proton ada pasang getah di bawah tabung aircond, tapi mungkin kerana pernah kawasan ini pernah dibuka untuk selenggara, jadi bila dipasang semula, ia tidak dipasang dengan kemas. Lama kelamaan bila hose tu kerap bergesel dengan bahagian besi pada tabung aircond jadi ia menyebabkan kebocoran pada hose.


Kesan minyak sepanjang pressure hose power steering. 


Makanya ada dua tugasan utama di sini, membersihkan kesan minyak pada kawasan enjin dan power steering.


Item yang diganti:
1. Timing belt kit
2. Pressure hose power steering
3. Minyak enjin dan oil filter
4. Minyak power steering
5. Minyak gear <--- alang-alang="" dah="" kan="" p="">

Alhamdulillah, malam tadi dah ambik di bengkel. Steering rasa ringan, enjin pun dah senyap. Terima kasih P44 Autoworks sebab selesaikan dengan segera!


Comments

Thanks for your ideas. You can also find the details on Drive Parts Direct, at the Toothed Belts. Drive Parts Direct aims to provide you with a convenient “one stop shop” for all your Power Transmission component requirements.
madknownz said…
berapa kos dia bos.
Rifaie said…
kos y mana bang?

timing belt : 300
minyak enjin dan oil filter : 120
power steering hose pressure dan minyak : 220
Nabil mohd zin said…
Slm, Leaking tu berpunca dr oil seal dkt timing belt tu ke?
So mmg kne tukar timing belt 1set ke walaupn baru tukr timing belt?
Rifaie said…
kebiasaan kita kena tukaq, sebab belt tu dah kena minyak, dikhuatiri nnt dia slip, jadi masalah pada enjin. tukaq sebagai langkah berjaga-jaga
Nabil mohd zin said…
ok tq2.. keta saya bru je tukr oil seal 1 set dgn timing belt.. cuma belting fan je x perlu tukr.. bt di proton servis.. kne 500 lbh jgk la.. tp puas hati.. dh xde leaking lg dh.. hati pn senang.. ^_^
zam zaminsaf said…
assalam..tmpang tnya..klau tukar head gasket,brapa Kos..hrga gasket +upah..(p.persona mnual/th.2009)..t.kasih
Rifaie said…
termasuk upah saya fikir antara 80-100 macam tu. saya pernah DIY, kos dia kurang rm50
wan sgmt said…
Salam bro.. aifm aku ni rosak rasanya bunyi tek tek tek. Ada ke tempat utk repair iafm ni kat penang dgn harga yg munasabah?
Rifaie said…
@wan smgt, penang? hmm aku tak pernah repair IAFM, tapi ada kawan-kawan duk ganti baru ja. cuba google p44 autoworks, kalau2 depa ada buat servis IAFM

Popular posts from this blog

DIY : Puspakom, Tukar nama dan pemeriksaan sewa beli

Assalam, entri pertama untuk 2015 hehe. Entri ni bukanlah berkenaan kereta aku sendiri, tapi kereta rakan aku, aku diamanahkan untuk buat pemeriksaan B5 dan B7 untuk kereta dia di Puspakom. Dia nak jual kereta secara sewa beli (hire purchase) jadi kena buat dua pemeriksaan ni. 
Apa itu B5? Mengikut laman puspakom Sebelum pindah milik, semua kenderaan persendirian perlu menjalani pemeriksaan mandatori. Pada akhir pemeriksaan, kami akan mengeluarkan laporan B5, yang diperlukan oleh JPJ apabila memindahkan pemilikan kenderaan. Tanpa laporan B5 ni, pembeli tak boleh melakukan proses tukar nama di JPJ, sebab JPJ perlukan laporan B5 untuk proses tukar nama. Laporan B5 adalah berdasarkan carta alir berikut:

Apa itu B7?
Mengikut laman Puspakom Diperkenalkan pada bulan Jun 2011 dan telah diwajibkan di bawah undang-undang dalam usaha melindungi pembeli kenderaan terpakai daripada membeli kenderaan yang tidak sah dari segi undang-undang atau tidak selamat digunakan di jalan raya. Mana-mana individ…

Enjin Persona Overheat

Assalam, selamat sejahtera.
Saja nak berkongsi pengalaman seorang rakan, yang kereta persona beliau mengalami situasi "overheating". Oleh kerana berlaku di waktu malam, aku cuma dapat buat anggaran yang barangkali radiator kereta ini bocor kerana banyak air yang keluar dari bahagian radiator.



Antara tindakan terawal yang boleh aku buat, aku periksa di rangka kipas radiator dan aircond untuk melihat sama ada dipasang padding atau tidak. Untuk yang tidak tahu apa itu padding pada radiator, boleh rujuk pada dua pautan di bawah.
http://faieelegance.blogspot.com/2011/08/radiator-padding.html
http://faieelegance.blogspot.com/2012/10/info-servis-100000-km-dan-recall-untuk.html
Pemerhatian awal mendapati tiada padding dipasang pada radiator ini. Namun aku tak boleh mengesahkan ketiadaan padding sebagai punca berikutan ruang pemerhatian yang terhad. Waktu pun kian lewat, dari maghrib menganjak ke malam, kereta ditinggalkan di hadapan balai polis yang kebetulan berhampiran dengan lok…

Akhirnya! Servis 80k KM

Assalamualaikum...

alhamdulillah, akhirnya cukup juga modal nak servis untuk 80k, walaupun servis pada mileage 85k, tapi tak kisahlah, asalkan servis :P

ok, setelah ditimbang-timbang, aku memutuskan untuk servis di 3S Juru Autocity. Temujanji pada jam 8.30 pagi dibuat pada 3 Mei 2012. Selesai proses "check in" kereta, aku dihidangkan dengan sarapan pagi, sebakul biskut dan secawan kertas milo hehe...

berikut aku senaraikan "work order" yang aku pilih untuk persona aku, sebagai perbandingan korang boleh rujuk pada post terdahulu, post terdahulu berkenaan servis 80k di Proton

Item dan harga:

1. Procare Basic                         RM66.00
2. Gasket, Drain Plug                  RM3.32
3. Oil filter                                  RM12.22
4. Radiator Coolant                    RM29.29
5. Air filter                                  RM16.71
6. Gear oil                                  RM31.59
7. Procare Advance                   RM150.00
8. Timing belt campro                 …