Skip to main content

Preve Manual Transmission Gear Knob

Assalam semua, entri kali ni berkaitan dengan satu perkakas dalam kereta yang wajib kita pegang setiap kali memandu, gear knob hehe. Memandangkan umur kereta yang semakin meningkat, biasalah alatan "tear and wear" akan menjadi lusuh dan tak menarik dipandang. Sampai masa kali ni, gear knob perlu diganti.

Sebenarnya ada banyak pilihann gear knob, sama ada ganti dengan yang asal, atau beli dari kedai aksesori yang bermacam bentuk dan warna atau dapatkan dari model lain. Memandangkan gear knob yang aku guna sekarang asalnya dari Gen2 CPS, kali ni aku ganti dengan model Proton yang lain, iaitu dari model Preve. 

Untuk rekod, model Preve ni berkongsi part number nya dengan model Iriz juga, untuk spec Executive dan Premium, kalau spec standard bentuknya pun sama cuma berbeza dari finishing untuk indicator gear, dia bukan piano black finishing macam model Preve.


Macam mana boleh terbeli? Hehe kisahnya aku ke Proton Parts Centre nak cari lampu kereta adik aku, sudahnya aku pula terbeli barang. Harga knob adalah lebih kurang RM60, agak mahal bunyi tu. Tapi memandangkan knob aftermarket pun harga dalam lingkungan RM40 - 50, aku rasa agak berpatutan kerana ini knob original dari Proton. Boleh dapat lagi murah dari kedai alat ganti bukan Proton, tapi susah nak jumpa, biasanya diorang akan cadangkan kita beli di kedai aksesori.


Jadi sebelum dipasang, inilah rupanya dari sisi, atas dan hadapan, bentuk ringkas dan menarik. Tapi subjektif la kalau bercakap hal rupa ini, lain mata, lain perhati kan.




Selepas pemasangan inilah rupanya di batang gear, nampak agak elegance pada aku. Hehe grip oklah dengan material, tak panas bila kereta dijemur bawah mentari, dan tak licin, rasa kesat.




Gear knob lama? Kondisi agak lusuh. Dah lama dah guna, adalah lebih kurang 90k km macam tu. Manual pulak tu, memang keraplah disentuh tangan. Tapi stiching merah pada knob masih dalam keadaan baik, rasanya ini lebih tahan lasak daripada gear knob asal Persona.



Patut ke korang ganti? Apa pun bergantung pada citarasa dan bajet. Aku sebab berkenan knob ni masa pandu uji Proton Iriz hari tu. Rasa selesa dipegang, grip pun kemas. Sebab tu aku pilih model ini. Apa pun terpulang pada citarasa dan bajet masing-masing hehe.

Comments

Nurul Fizee said…
bro faie, steering da tukar blik ke asal ke =)
Rifaie said…
yup... pakai asal balik hehe
TF said…
Tuan...mane nk dptkan steering suprima yg mcm tuan pakai dlu??
Rifaie said…
saya beli dari rakan.

https://www.facebook.com/arezham.lpizam?fref=ts

ni link fb dia.
shah said…
naper tuan guna steering asal balik, ada problem ke steering suprima tu
Rifaie said…
tak ada masalah pun. cuma tukaq sebab stereng preve tu pinjam saja untuk cuba
holiday inn said…
bro faie, tumpang tanya pesona ada problem sensor x? n sensor pesona bleh di servis x? n kedai mekanik mana yg tahu tentang proton pesona selain proton servis?
Rifaie said…
sensor apa tu tuan?
holiday inn said…
sensor yg ada di enjin pesona. jika ada yg perludi servis munkin?
Rifaie said…
saya kurang jelas, sensor apa abang? kalau nak tengok jadual servis untuk enjin, ada dalam buku manual. Setiap jangka hayat komponen ada dalam jadual, dan brapa jarak untuk digantikan
Mohd Hanapi said…
This comment has been removed by the author.
Mohd Hanapi said…
Bro leh bantu x?kwn nk pasang led rear bumper rflector tpi x thu nk wayar mna yg nk d smbng ny.. t.kasih
Rifaie said…
saya tak pernah pasang benda tu. manual tak ada ke? saya rasa mesti ada 3 wayar utk benda tu, satu utk position light, satu utk brake, satu ground.
holiday inn said…
nak tanya ecu utk proton persona full spec harga ber satu? boleh terang kan tentang kos n harga nya pasang dimana bagus? sy duduk area kulim.harap dapat membantu.
Rifaie said…
ECU persona full spec? saya tak pasti berapa harga dan kos untuk pasang benda tu. tak pernah terpikir pula nk ganti menda tu. kenapa dicari? hehe
holiday inn said…
saya mencari ECU sebab kreta persona sy selalu jadi aircon on off n radio off sendiri panel abs n hand breake menyala. bila tengah bawa terjadi mcm tu kadang kadang bila nak knci kreta dgn remote x boleh kreta akan berbunyi pelan (x mcm bunyi biasa waktu kunci krta) n pintu x knci n nak start x boleh kena cabut bateri biar seminit n krta jd normal balik. sy dah cek aircond altenater semua ok. bila servis di proton dia kata history x ada apa apa.
Rifaie said…
jadinya Proton cadangkan suruh tukar ECU?
Hazwan Roslan said…
proton part centre tu kat mna bro?
Rifaie said…
kawasan perindustrian perai, sebelah tayarmart
Shah Miera said…
Salam bro...nak tny kepala gear persona sv tukar kepala gear preve ngam x lubang die....sebab tel proton care line die ckp x ngam....
Bape je harga kepala gear preve skrng ye....
Nk tukar kepala gear nie....pakai persona punya kepala gear die....getah dah terbelah...selalu terbuka...mmmmm
Rifaie said…
@Shah Miera,
Kalau manual, insya Allah ngam. Kalau auto, saya fikir tak ngam sebab kedudukan shift lock yang berbeza.

Popular posts from this blog

DIY : Puspakom, Tukar nama dan pemeriksaan sewa beli

Assalam, entri pertama untuk 2015 hehe. Entri ni bukanlah berkenaan kereta aku sendiri, tapi kereta rakan aku, aku diamanahkan untuk buat pemeriksaan B5 dan B7 untuk kereta dia di Puspakom. Dia nak jual kereta secara sewa beli (hire purchase) jadi kena buat dua pemeriksaan ni. 
Apa itu B5? Mengikut laman puspakom Sebelum pindah milik, semua kenderaan persendirian perlu menjalani pemeriksaan mandatori. Pada akhir pemeriksaan, kami akan mengeluarkan laporan B5, yang diperlukan oleh JPJ apabila memindahkan pemilikan kenderaan. Tanpa laporan B5 ni, pembeli tak boleh melakukan proses tukar nama di JPJ, sebab JPJ perlukan laporan B5 untuk proses tukar nama. Laporan B5 adalah berdasarkan carta alir berikut:

Apa itu B7?
Mengikut laman Puspakom Diperkenalkan pada bulan Jun 2011 dan telah diwajibkan di bawah undang-undang dalam usaha melindungi pembeli kenderaan terpakai daripada membeli kenderaan yang tidak sah dari segi undang-undang atau tidak selamat digunakan di jalan raya. Mana-mana individ…

Enjin Persona Overheat

Assalam, selamat sejahtera.
Saja nak berkongsi pengalaman seorang rakan, yang kereta persona beliau mengalami situasi "overheating". Oleh kerana berlaku di waktu malam, aku cuma dapat buat anggaran yang barangkali radiator kereta ini bocor kerana banyak air yang keluar dari bahagian radiator.



Antara tindakan terawal yang boleh aku buat, aku periksa di rangka kipas radiator dan aircond untuk melihat sama ada dipasang padding atau tidak. Untuk yang tidak tahu apa itu padding pada radiator, boleh rujuk pada dua pautan di bawah.
http://faieelegance.blogspot.com/2011/08/radiator-padding.html
http://faieelegance.blogspot.com/2012/10/info-servis-100000-km-dan-recall-untuk.html
Pemerhatian awal mendapati tiada padding dipasang pada radiator ini. Namun aku tak boleh mengesahkan ketiadaan padding sebagai punca berikutan ruang pemerhatian yang terhad. Waktu pun kian lewat, dari maghrib menganjak ke malam, kereta ditinggalkan di hadapan balai polis yang kebetulan berhampiran dengan lok…

Oil Sump leaking dan enjin overheating

Assalam dan bertemu kembali.
Ini kisah sedih, sangat tidak disangka-sangka dalam mana kereta aku menginjak ke usia 5 tahun pada bulan ini dan mileage hampir mencecah 200,000 km.
Sepatutnya servis kali ni jadi rutin biasa untuk persona aku. Cuma seminggu sebelum aku datang servis suhu enjin ada masa jadi agak tinggi dan hampir mencecah zon merah. Simptom agak pelik sebab berlaku masa aku idle atau sangkut dalam kesesakan, suhu akan naik, kemudian turun balik dalam masa seminit dua, berlaku berulang-ulang.
Jadi kali ini kena servis macam biasa, ganti minyak enjin dan check kenapa suhu enjin jadi naik turun.

Aku pun tetapkan janji temu macam biasa di worskyop kegemaran aku, Nusantara Auto Garage sabtu lepas. Masuk saja service bay, kereta dinaikkan, terkejut aku bila tengok lelehan minyak enjin disekeliling oil sump dan bertebaran sampai ke suspensi kereta. Nampak memang kritikal.




Sebelum apa-apa pun ini minyak enjin pilihan kali ini, terus dari Jepun hehe. Brand Suzuka. Untuk semi sint…