Skip to main content

Enjin personaku berbunyi....

Assalam,

Kalau nak dikira, kurang lebih lima tahun aku memandu kereta aku, tak pernah lagi kedengaran bunyi pelik dari enjin. Jangankan IAFM, teppet pun elok je diamnya. Alkisah di satu malam yang hening, masa tu aku nak keluar makan malam, hidup saja enjin kereta, aku terdengar bunyi ni.



Masa tu apa lagi, kelam kabut matikan enjin. Terus buka bonet, dah macam doktor dah, semua dibelek, semua ditekan, semua diketuk-ketuk. Tapi bunyi tak hilang juga. Bunyi seolah macam ada skru yang tertanggal dalam enjin kereta, makin pedal minyak ditekan, makin rancak bunyi tu. 

Memandangkan aku tak ada pilihan selain menyerahkan kepada yang pakar, maka kereta terus dihantar ke Nusantara Auto Garage. Dah jadi bengkel panel untuk kereta aku dah memandangkan formennya yang berpengalaman membaikpulih model keluaran Proton.



Mula-mula sekali cover atas engine dibuka, pemeriksaan di sekitar kawasan enjin dan IAFM. Tak ada benda yang longgar atau tertanggal ditemui


Kemudian di sekitar timing belt, sama, tak ada yang luar biasa.


Kemudian, keputusan untuk membuka keluar accessories belt dibuat. 



Aksesori belt dikeluarkan.


Kemudian, formen hidupkan enjin. Eh, bunyi enjin kembali normal. Makanya punca masalah berjaya dikecilkan skopnya. Teori awal formen, mungkin kena tengok di water pump atau pulley di enjin. Nak dijadikan cerita sambil tangan memusingkan pulley secara manual untuk mengesan punca bunyi, kelihatan sebutir batu kecil dalam laluan accessory belt.


Usaha mengeluarkan batu kecil itu dilakukan, kemudian accessory belt dipasang semula untuk diuji. Alhamdulillah, bunyi aneh dari enjin dah tiada. Hehe tersengih aku sorang-sorang. Aku rasa batu tu mungkin datang dari tempat kerja memandangkan laluan ke tempat kerja aku memang melalui kawasan berpasir dan berbatu.



Selesai semua, formen lap sikit enjin dan tambah air dan apa yang perlu. 


Terima kasih Nusantara Auto Garage! 

Comments

holiday inn said…
as salam Rifaie bleh sy tahu tak kat mana bengkel krta ni? sy area kulim.

satu lg kreta pesona sy dh dua kali tukar crak sensor pertama jg di tengah jalan n pomen bt di tepi jalan tanpa tuning n selepas 3 bln pesona sy jadi balik sintom sintom mcm crak sensor nak rosak (abs,pintu,hand break menyala dan aircond on off) dlm 2 3 saat ok n lama sikit jadi balik kdang kadang lama br jd pi bengkel cek dia kata crak sensor problem dan tukar selepas 2 minggu hand break menyala n air cond on off jd balik mcm ari tu tp sekali je n x jd lg sehingga comment ini di beri leh tau tak apa yg masaalah
Rifaie said…
worksyop ni di wakaf setee aishah, masuk dari lot kedai, sebaris dgn jeruk madu pak ali, tapi kedai ni di hujung blok. mgkn boleh p check kereta dekat diorang sbb diorang specialist proton
speedrider said…
berapa harga labor cost chek ni Paie
Rifaie said…
depa kata bg la berapa pun. aku bagi rm20 sebab tgk teruk smpi kena buka mounting...
Jian said…
Hi bro,

Macam mana buka cam gear cover tu?
Sebab aku pernah cuba tapi kena ditahan oleh engine mounting besar tu.

Sila ajar.
Thank you.
Rifaie said…
cam cover? yang mana satu bro?

top cover engine, buka skru je. yang timing belt punya cover tu pun pakai skru je.. cuma jadi sempit sebab ada paip aircond

Popular posts from this blog

DIY : Puspakom, Tukar nama dan pemeriksaan sewa beli

Assalam, entri pertama untuk 2015 hehe. Entri ni bukanlah berkenaan kereta aku sendiri, tapi kereta rakan aku, aku diamanahkan untuk buat pemeriksaan B5 dan B7 untuk kereta dia di Puspakom. Dia nak jual kereta secara sewa beli (hire purchase) jadi kena buat dua pemeriksaan ni. 
Apa itu B5? Mengikut laman puspakom Sebelum pindah milik, semua kenderaan persendirian perlu menjalani pemeriksaan mandatori. Pada akhir pemeriksaan, kami akan mengeluarkan laporan B5, yang diperlukan oleh JPJ apabila memindahkan pemilikan kenderaan. Tanpa laporan B5 ni, pembeli tak boleh melakukan proses tukar nama di JPJ, sebab JPJ perlukan laporan B5 untuk proses tukar nama. Laporan B5 adalah berdasarkan carta alir berikut:

Apa itu B7?
Mengikut laman Puspakom Diperkenalkan pada bulan Jun 2011 dan telah diwajibkan di bawah undang-undang dalam usaha melindungi pembeli kenderaan terpakai daripada membeli kenderaan yang tidak sah dari segi undang-undang atau tidak selamat digunakan di jalan raya. Mana-mana individ…

Akhirnya! Servis 80k KM

Assalamualaikum...

alhamdulillah, akhirnya cukup juga modal nak servis untuk 80k, walaupun servis pada mileage 85k, tapi tak kisahlah, asalkan servis :P

ok, setelah ditimbang-timbang, aku memutuskan untuk servis di 3S Juru Autocity. Temujanji pada jam 8.30 pagi dibuat pada 3 Mei 2012. Selesai proses "check in" kereta, aku dihidangkan dengan sarapan pagi, sebakul biskut dan secawan kertas milo hehe...

berikut aku senaraikan "work order" yang aku pilih untuk persona aku, sebagai perbandingan korang boleh rujuk pada post terdahulu, post terdahulu berkenaan servis 80k di Proton

Item dan harga:

1. Procare Basic                         RM66.00
2. Gasket, Drain Plug                  RM3.32
3. Oil filter                                  RM12.22
4. Radiator Coolant                    RM29.29
5. Air filter                                  RM16.71
6. Gear oil                                  RM31.59
7. Procare Advance                   RM150.00
8. Timing belt campro                 …

Enjin Persona Overheat

Assalam, selamat sejahtera.
Saja nak berkongsi pengalaman seorang rakan, yang kereta persona beliau mengalami situasi "overheating". Oleh kerana berlaku di waktu malam, aku cuma dapat buat anggaran yang barangkali radiator kereta ini bocor kerana banyak air yang keluar dari bahagian radiator.



Antara tindakan terawal yang boleh aku buat, aku periksa di rangka kipas radiator dan aircond untuk melihat sama ada dipasang padding atau tidak. Untuk yang tidak tahu apa itu padding pada radiator, boleh rujuk pada dua pautan di bawah.
http://faieelegance.blogspot.com/2011/08/radiator-padding.html
http://faieelegance.blogspot.com/2012/10/info-servis-100000-km-dan-recall-untuk.html
Pemerhatian awal mendapati tiada padding dipasang pada radiator ini. Namun aku tak boleh mengesahkan ketiadaan padding sebagai punca berikutan ruang pemerhatian yang terhad. Waktu pun kian lewat, dari maghrib menganjak ke malam, kereta ditinggalkan di hadapan balai polis yang kebetulan berhampiran dengan lok…