Skip to main content

DIY : CCFL angel eye

Assalamualaikum

Diy kali ini tak berapa detail sangat sebab dibuat dalam keadaan tergesa-gesa dan bukan pada kereta aku, aku bantu rakan aku buat pada kereta dia. 

Mula-mula sekali kena blacken kan lampu dia dulu, sebab lampu yang digunakan diambil dari model persona 2007. Untuk kaedah blacken lampu, boleh rujuk link ni http://tacra.blogspot.com/2010/09/smoked-headlamp-gen-2.html

Okeh, apa yang kena ada? Dua pasang CCFL ring, cat flat black, acrylic double sided dan black tape.

Ini selepas cover jernih depan dibuka dan reflector ditanggalkan

Reflector sebelum dicat




Selesai dicat

Digalakkan guna high temperature paint, ambik flat black. Aku guna brand Samurai, memang famous brand ni, boleh cari di kedai motosikal hehe.



Pasang semula reflector dengan cermat, jaga-jaga jangan tertinggal cap jari hehe. Jangan lupa skru semula reflector tu.



Okeh langkah-langkah memasang ring, saiz yang digunakan adalah 9cm untuk lampu isyarat dan 12cm untuk lampu besar. Pasang dengan cermat sebab ring CCFl ni mudah pecah atau patah, Aku sendiri rosakkan satu ring masa pasang sebab over pressure masa lekatkan pada lampu.

Untuk lekatkan ring, cuma double sided tape yang acrylic, sebab nampak lebih kemas dan kuat. Untuk cover wire, balut dengan black tape dan sorokkan di belakang lampu besar.



CCFL sedang diuji hehe. Bercakap pasal warna. Digalakkan guna warna yang dibenarkan sahaja, lebih selamat kalau warna putih. Elakkan warna-warna lain kalau nak elakkan perhatian dari penguatkuasa.

 Kemaskan wiring sebelum cover dipasang semula. 

 Siap!




Hehe foto di bawah ni cubaan selfie saja. Sekali pandang nampak macam BMW tak?



Kos? Untuk dapatkan ballast terbaik dengan CCFL kena keluar modal lebih sikit. untuk CCFL bajet lebih kurang RM 95, cat samurai, acrylic dan black tape dalam RM 30.

Comments

Fix Melody said…
Ccfl ring beli kat mana?
Rifaie said…
kedai aksesori..
Fairul Fairul said…
leh repair x kalau lampu x leh adjust (skru patah dh kot)
Rifaie said…
skru mana yang patah?
Fairul Fairul said…
Yg boleh adjust lampu naik turun, kiri kanan
Rifaie said…
kalau dh patah y tu susah skit la.. sbb dia plastik. kalau nk cuba diy, mgkn blh keluarkan dan cuba gam balik.
mahdini said…
Kedai aksesoribmana bis

Rifaie said…
barang-barang beli kt 99 accessories, bukit mertajam. pasang sndiri hehe
Unknown said…
Rifaie.. boleh ke upah you pasang
Unknown said…
Rifaie.. boleh ke upah you pasang
Rifaie said…
haha duk mana bro?
berapa ccfl ring tu sepasang bos ?
Rifaie said…
kalau dah biasa buka lampu tu beberapa kali, dia jadi mudah sbb gam dah tak kuat. tapi kalau kali pertama buat, agak susah sikit.

CCFL tu kalau di kedai aksesori harganya kurang rm100 utk dua pasang
Unknown said…
bro, Kalo nak buka headlamp tu mcm mane yew? bkn dia digam kew yg cermin tu?
Rifaie said…
saya guna heatgun, panaskan balik gam kt casing tu. nnt dah lembut, kopak pelan2 mcm buka durian hehe
Fauzan Zolkipli said…
Ballast@relay dia berapa duit bro .aku punya Kong setelah.tp biasa nya tukar relay la.yg kotak hitam 2
Rifaie said…
kalau cap ayam punya, 10 rggt je, tapi biasanya tak tahan lama jugak, aku pernah kena sekali menda tu cair. last2 aku tukaq pakai yang 32 rggt tu, alhamdulillah, bertahan sampai hari ni
angah said…
This comment has been removed by the author.
angah said…
This comment has been removed by the author.
angah said…
Cat samurai hi temp black tu flat black ka hitam berkilat? Kalau pakai yang samurai flat black bukan hi temp punya tahan tak?
Rifaie said…
saya pakai high temp bang, kalau bukan high temp takut tak tahan panas nnt.
romzi730 said…
Bos bg no fon,,,,nak upah pasang kan bleh tak!
Rifaie said…
hehe saya tak ambik upah pasang, buat syok2 kat keta sendiri je
shecarl mazlan said…
bos ada x step nak joint wiring dr headlamp ke led ring ??
Rifaie said…
@shecarl mazlan, dari headlamp? tak biasa buat bang, selalu tap dari parking / guide light saja hehe.

Popular posts from this blog

DIY : Puspakom, Tukar nama dan pemeriksaan sewa beli

Assalam, entri pertama untuk 2015 hehe. Entri ni bukanlah berkenaan kereta aku sendiri, tapi kereta rakan aku, aku diamanahkan untuk buat pemeriksaan B5 dan B7 untuk kereta dia di Puspakom. Dia nak jual kereta secara sewa beli (hire purchase) jadi kena buat dua pemeriksaan ni. 
Apa itu B5? Mengikut laman puspakom Sebelum pindah milik, semua kenderaan persendirian perlu menjalani pemeriksaan mandatori. Pada akhir pemeriksaan, kami akan mengeluarkan laporan B5, yang diperlukan oleh JPJ apabila memindahkan pemilikan kenderaan. Tanpa laporan B5 ni, pembeli tak boleh melakukan proses tukar nama di JPJ, sebab JPJ perlukan laporan B5 untuk proses tukar nama. Laporan B5 adalah berdasarkan carta alir berikut:

Apa itu B7?
Mengikut laman Puspakom Diperkenalkan pada bulan Jun 2011 dan telah diwajibkan di bawah undang-undang dalam usaha melindungi pembeli kenderaan terpakai daripada membeli kenderaan yang tidak sah dari segi undang-undang atau tidak selamat digunakan di jalan raya. Mana-mana individ…

Enjin Persona Overheat

Assalam, selamat sejahtera.
Saja nak berkongsi pengalaman seorang rakan, yang kereta persona beliau mengalami situasi "overheating". Oleh kerana berlaku di waktu malam, aku cuma dapat buat anggaran yang barangkali radiator kereta ini bocor kerana banyak air yang keluar dari bahagian radiator.



Antara tindakan terawal yang boleh aku buat, aku periksa di rangka kipas radiator dan aircond untuk melihat sama ada dipasang padding atau tidak. Untuk yang tidak tahu apa itu padding pada radiator, boleh rujuk pada dua pautan di bawah.
http://faieelegance.blogspot.com/2011/08/radiator-padding.html
http://faieelegance.blogspot.com/2012/10/info-servis-100000-km-dan-recall-untuk.html
Pemerhatian awal mendapati tiada padding dipasang pada radiator ini. Namun aku tak boleh mengesahkan ketiadaan padding sebagai punca berikutan ruang pemerhatian yang terhad. Waktu pun kian lewat, dari maghrib menganjak ke malam, kereta ditinggalkan di hadapan balai polis yang kebetulan berhampiran dengan lok…

Oil Sump leaking dan enjin overheating

Assalam dan bertemu kembali.
Ini kisah sedih, sangat tidak disangka-sangka dalam mana kereta aku menginjak ke usia 5 tahun pada bulan ini dan mileage hampir mencecah 200,000 km.
Sepatutnya servis kali ni jadi rutin biasa untuk persona aku. Cuma seminggu sebelum aku datang servis suhu enjin ada masa jadi agak tinggi dan hampir mencecah zon merah. Simptom agak pelik sebab berlaku masa aku idle atau sangkut dalam kesesakan, suhu akan naik, kemudian turun balik dalam masa seminit dua, berlaku berulang-ulang.
Jadi kali ini kena servis macam biasa, ganti minyak enjin dan check kenapa suhu enjin jadi naik turun.

Aku pun tetapkan janji temu macam biasa di worskyop kegemaran aku, Nusantara Auto Garage sabtu lepas. Masuk saja service bay, kereta dinaikkan, terkejut aku bila tengok lelehan minyak enjin disekeliling oil sump dan bertebaran sampai ke suspensi kereta. Nampak memang kritikal.




Sebelum apa-apa pun ini minyak enjin pilihan kali ini, terus dari Jepun hehe. Brand Suzuka. Untuk semi sint…