Skip to main content

DIY Head Cover Gasket Replacement

Assalam dan selamat sejahtera. Antara masalah biasa enjin campro adalah kebocoran di sekitar head cover bahagian atas enjin. Punca kebocoran adalah daripada kegagalan head gasket menahan aliran minyak dari melimpah keluar dari bahagian sambungan antara head cover dan block enjin. Penyelesaian adalah dengan menggantikan semula head gasket tersebut dan mengemaskan sambungan antara kedua-dua bahagian.

Mula-mula kena cari head gasket dan gam gasket dahulu. Harga head gasket bergantung kepada jenama, kalau yang third party dalam lingkungan RM30. Kalau original proton, harga mungkin tinggi sedikit.

Cara mengenalpasti masalah ini adalah dengan melihat di head cover, ada lelehan minyak berkumpul di dinding luar block enjin kereta. Maknanya berlaku kebocoran.

Situasi sama turut dapat dilihat di bahagian sisi kanan enjin.

Jadi macam biasalah, tanggalkan kotak penapis angin dahulu. Kemudian dua paip yang bersambung dengan head cover. Tanggalkan dengan cermat.



Kemudian, buka coil plug di atas enjin, kalau rajin, bolehlah sama tengok keadaan spark plug. Barangkali sudah perlu diganti.


Tanggalkan juga sensor minyak enjin, pastikan o-ring berwarna kuning tidak tertinggal dan dipasang semula nanti.


Berpandukan rajah di atas, cewahhh... ada 11 skru tidak termasuk skru sensor minyak enjin. Jadi ada 12 skru yang mesti ditanggalkan sebelum cover boleh dibuka. 


Selesai semua skru dibuka, dengan berhati-hati menggunakan pemutar skru philips dan penukul, ketuk pemutar skru dengan cermat di sekitar tapak bawah head cover. Maaf lupa nak sertakan foto sebab teruja nak buka cover. Umpil perlahan-lahan dan cermat. Jangan ketuk terlalu kuat.

Rupa engine block selepas head cover diumpil keluar.

Bahagian yang ditanda adalah kawasan kebocoran minyak enjin. Baru aku tahu rupanya tiada gam gasket diletakkan di sekitar kawasan itu. Sekadar bergantung sepenuhnya pada head gasket sahaja.

Cuma ada empat kawasan diletakkan gam, di sekitar pulley timing belt sahaja.

Barang-barang lain disusun di tepi ruang kerja hehe.




Foto-foto menunjukkan kawasan kebocoran sekitar block enjin. Memang agak ketara namun Alhamdulillah, tak dak pengurangan jumlah minyak enjin yang banyak.

Tanggalkan head gasket yang lama.

Panjang macam usus perut daaa...

Bersihkan bahagian atas enjin block





Kerja-kerja memasang head gasket yang baharu. Pasangkan mengikut bentuk longkang yang sedia ada, dan pastikan ngam-ngam dan rapat. Jangan ada lebihan yang terkeluar dari laluan longkang. Mesti cukup-cukup aje. Hehe.



Letakkan gam gasket sedikit. Jangan banyak sangat, nanti masuk ke ruangan minyak enjin pula.


Pasang semula cover ke block enjin. Pastikan spark plug dan coil plug dipasang rapat dan kemas. Semua paip disambung semula. Uji enjin anda untuk beberapa hari untuk melihat kalau-kalau masih berlaku kebocoran. Untuk kes saya, Alhamdulillah tiada lagi masalah kebocoran di sekitar kawasan block enjin.

Selamat mencuba!

Comments

Ishane85_MVi said…
Salam. Bagaimana cara nak tanggalkan coil plug persona? Payah sangat la na tanggal. Terlalu ketat.tq...isane
Ishane85_MVi said…
Salam. Bagaimana cara nak tanggalkan coil plug persona? Payah sangat la na tanggal. Terlalu ketat.tq...isane
Rifaie said…
coil plug ke spark plug? coil plug ada klip kat tepi dia, tp tak lah ketat sngt hehe.
Unknown said…
Gam tu disapu keliling or ada part 2 jew..
Amirul Aiza said…
Gam tu disapu keliling or ada part 2 jew..
Amirul Aiza said…
Gam tu disapu keliling or ada part 2 jew..
Rifaie said…
saya sapu balik kat kawasan yang disapu asal dari kilang. tak sapu keliling semua
This comment has been removed by the author.
Ishane85_MVi said…
Maksud saya coil plug yg getah panjang tu...bgmana nak cabut...sangat ketat getah tu.
Rifaie said…
@ishane85 ketat sangat ke? saya paksa tarik hari tu, agak ketat tapi masih blh keluar. kalau ketat sangat, saya fikir biarlah formen saja yang buatkan, takut ada parts yang patah nanti susah pulak

Popular posts from this blog

DIY : Puspakom, Tukar nama dan pemeriksaan sewa beli

Assalam, entri pertama untuk 2015 hehe. Entri ni bukanlah berkenaan kereta aku sendiri, tapi kereta rakan aku, aku diamanahkan untuk buat pemeriksaan B5 dan B7 untuk kereta dia di Puspakom. Dia nak jual kereta secara sewa beli (hire purchase) jadi kena buat dua pemeriksaan ni. 
Apa itu B5? Mengikut laman puspakom Sebelum pindah milik, semua kenderaan persendirian perlu menjalani pemeriksaan mandatori. Pada akhir pemeriksaan, kami akan mengeluarkan laporan B5, yang diperlukan oleh JPJ apabila memindahkan pemilikan kenderaan. Tanpa laporan B5 ni, pembeli tak boleh melakukan proses tukar nama di JPJ, sebab JPJ perlukan laporan B5 untuk proses tukar nama. Laporan B5 adalah berdasarkan carta alir berikut:

Apa itu B7?
Mengikut laman Puspakom Diperkenalkan pada bulan Jun 2011 dan telah diwajibkan di bawah undang-undang dalam usaha melindungi pembeli kenderaan terpakai daripada membeli kenderaan yang tidak sah dari segi undang-undang atau tidak selamat digunakan di jalan raya. Mana-mana individ…

Enjin Persona Overheat

Assalam, selamat sejahtera.
Saja nak berkongsi pengalaman seorang rakan, yang kereta persona beliau mengalami situasi "overheating". Oleh kerana berlaku di waktu malam, aku cuma dapat buat anggaran yang barangkali radiator kereta ini bocor kerana banyak air yang keluar dari bahagian radiator.



Antara tindakan terawal yang boleh aku buat, aku periksa di rangka kipas radiator dan aircond untuk melihat sama ada dipasang padding atau tidak. Untuk yang tidak tahu apa itu padding pada radiator, boleh rujuk pada dua pautan di bawah.
http://faieelegance.blogspot.com/2011/08/radiator-padding.html
http://faieelegance.blogspot.com/2012/10/info-servis-100000-km-dan-recall-untuk.html
Pemerhatian awal mendapati tiada padding dipasang pada radiator ini. Namun aku tak boleh mengesahkan ketiadaan padding sebagai punca berikutan ruang pemerhatian yang terhad. Waktu pun kian lewat, dari maghrib menganjak ke malam, kereta ditinggalkan di hadapan balai polis yang kebetulan berhampiran dengan lok…

Oil Sump leaking dan enjin overheating

Assalam dan bertemu kembali.
Ini kisah sedih, sangat tidak disangka-sangka dalam mana kereta aku menginjak ke usia 5 tahun pada bulan ini dan mileage hampir mencecah 200,000 km.
Sepatutnya servis kali ni jadi rutin biasa untuk persona aku. Cuma seminggu sebelum aku datang servis suhu enjin ada masa jadi agak tinggi dan hampir mencecah zon merah. Simptom agak pelik sebab berlaku masa aku idle atau sangkut dalam kesesakan, suhu akan naik, kemudian turun balik dalam masa seminit dua, berlaku berulang-ulang.
Jadi kali ini kena servis macam biasa, ganti minyak enjin dan check kenapa suhu enjin jadi naik turun.

Aku pun tetapkan janji temu macam biasa di worskyop kegemaran aku, Nusantara Auto Garage sabtu lepas. Masuk saja service bay, kereta dinaikkan, terkejut aku bila tengok lelehan minyak enjin disekeliling oil sump dan bertebaran sampai ke suspensi kereta. Nampak memang kritikal.




Sebelum apa-apa pun ini minyak enjin pilihan kali ini, terus dari Jepun hehe. Brand Suzuka. Untuk semi sint…