Skip to main content

DIY : Waja Windscreen Water Spray

Assalamualaikum, selamat sejahtera.

satu lagi DIY yang boleh dicuba di rumah, dengan kos minima. water spray untuk cermin hadapan, original yang dipasang pada persona adalah jenis dual point, maknanya ada dua titik semburan terus ke cermin. aku kurang gemar semburan jenis ni sebab air tak kena pada keseluruhan cermin.

makanya mengambil idea daripada seorang sahabat NPOC yang menukar spray asal ke model waja, cuma aku tak pasti model yang mana, tapi aku ada sertakan foto untuk yang nak mencari nanti, aku pun DIY menukar spray asal kepada spray waja.

Spray asal pada persona aku


mula-mula buka bonet, perhatikan betul-betul klip spray tu, cara tanggalkan ialah dengan mengepit klip tu, supaya boleh ditolak ke atas permukaan bonet.



tapi sebelum itu, cabut dahulu hos air, ini untuk memudahkan kerja-kerja mengganti spray

spray yang telah ditanggalkan

water spray asal

water spray proton waja


pasang water spray waja, cara pasang, undur semula langkah-langkah membuka spray asal. pastikan hos air disambung kembali sebelum diuji.




tiga foto di atas ni menunjukkan pattern semburan spray waja, nampak kan corak air kena hampir kesemua bahagian cermin? lebih senang kerja wiper mencuci cermin. selamat mencuba!



Video perbandingan semburan water spray asal dan baharu



Comments

nazz said…
Brp kos water spray waja ni?
nazz said…
This comment has been removed by the author.
nazz said…
Sy pon dah convert nozzle waja tpi spray x menyeluruh..spray lebih ketengah tpi kuat smpai basah bumbung n cermin blakang..nape ye? Tekanan pump kuat ? Ade pengubahsuaian ke?

Popular posts from this blog

DIY : Puspakom, Tukar nama dan pemeriksaan sewa beli

Assalam, entri pertama untuk 2015 hehe. Entri ni bukanlah berkenaan kereta aku sendiri, tapi kereta rakan aku, aku diamanahkan untuk buat pemeriksaan B5 dan B7 untuk kereta dia di Puspakom. Dia nak jual kereta secara sewa beli (hire purchase) jadi kena buat dua pemeriksaan ni. 
Apa itu B5? Mengikut laman puspakom Sebelum pindah milik, semua kenderaan persendirian perlu menjalani pemeriksaan mandatori. Pada akhir pemeriksaan, kami akan mengeluarkan laporan B5, yang diperlukan oleh JPJ apabila memindahkan pemilikan kenderaan. Tanpa laporan B5 ni, pembeli tak boleh melakukan proses tukar nama di JPJ, sebab JPJ perlukan laporan B5 untuk proses tukar nama. Laporan B5 adalah berdasarkan carta alir berikut:

Apa itu B7?
Mengikut laman Puspakom Diperkenalkan pada bulan Jun 2011 dan telah diwajibkan di bawah undang-undang dalam usaha melindungi pembeli kenderaan terpakai daripada membeli kenderaan yang tidak sah dari segi undang-undang atau tidak selamat digunakan di jalan raya. Mana-mana individ…

Enjin Persona Overheat

Assalam, selamat sejahtera.
Saja nak berkongsi pengalaman seorang rakan, yang kereta persona beliau mengalami situasi "overheating". Oleh kerana berlaku di waktu malam, aku cuma dapat buat anggaran yang barangkali radiator kereta ini bocor kerana banyak air yang keluar dari bahagian radiator.



Antara tindakan terawal yang boleh aku buat, aku periksa di rangka kipas radiator dan aircond untuk melihat sama ada dipasang padding atau tidak. Untuk yang tidak tahu apa itu padding pada radiator, boleh rujuk pada dua pautan di bawah.
http://faieelegance.blogspot.com/2011/08/radiator-padding.html
http://faieelegance.blogspot.com/2012/10/info-servis-100000-km-dan-recall-untuk.html
Pemerhatian awal mendapati tiada padding dipasang pada radiator ini. Namun aku tak boleh mengesahkan ketiadaan padding sebagai punca berikutan ruang pemerhatian yang terhad. Waktu pun kian lewat, dari maghrib menganjak ke malam, kereta ditinggalkan di hadapan balai polis yang kebetulan berhampiran dengan lok…

Oil Sump leaking dan enjin overheating

Assalam dan bertemu kembali.
Ini kisah sedih, sangat tidak disangka-sangka dalam mana kereta aku menginjak ke usia 5 tahun pada bulan ini dan mileage hampir mencecah 200,000 km.
Sepatutnya servis kali ni jadi rutin biasa untuk persona aku. Cuma seminggu sebelum aku datang servis suhu enjin ada masa jadi agak tinggi dan hampir mencecah zon merah. Simptom agak pelik sebab berlaku masa aku idle atau sangkut dalam kesesakan, suhu akan naik, kemudian turun balik dalam masa seminit dua, berlaku berulang-ulang.
Jadi kali ini kena servis macam biasa, ganti minyak enjin dan check kenapa suhu enjin jadi naik turun.

Aku pun tetapkan janji temu macam biasa di worskyop kegemaran aku, Nusantara Auto Garage sabtu lepas. Masuk saja service bay, kereta dinaikkan, terkejut aku bila tengok lelehan minyak enjin disekeliling oil sump dan bertebaran sampai ke suspensi kereta. Nampak memang kritikal.




Sebelum apa-apa pun ini minyak enjin pilihan kali ini, terus dari Jepun hehe. Brand Suzuka. Untuk semi sint…