Skip to main content

Alkisahnya filem penapis cahaya (tinted)

assalamualaikum,

modifikasi ke atas kenderaan persendirian sememangnya menarik dan biasanya kita melakukan sebagai kepuasan diri. ubahsuai ringkas yang sering dilakukan pemilik adalah pemasangan pelekat penapis cahaya (tinted).

tinted terdiri dari pelbagai warna dan tahap penapisan. antara spesifikasi utama yang dilihat biasanya tahap penembusan cahaya (visible light transmission VLT) dan tahap penolakan infra merah (infra red rejection IRR). faktor-faktor ini mempengaruhi kualiti dan harga tinted. semakin tinggi kualiti, semakin mahallah tinted itu, apatah lagi jika disertakan bersama ciri-ciri anti pecah dan kecurian.

namun begitu, di negara ini, terdapat garis panduan khusus untuk pemasangan tinted. menurut halaman JPJ tinted diukur pada tahap VLT. untuk cermin hadapan dan belakang tahap VLT adalah 70% manakala sisi adalah 50%. ini bermakna anda hanya boleh memasang tinted yang kadar gelap atau penolakan cahaya sebanyak 30% pada cermin hadapan dan belakang dan 50% untuk cermin sisi.

dijadikan kisah, sahabat saya ditahan oleh JPJ kerana disyaki menggunakan tinted yang tidak mematuhi spesifikasi. maka notis arahan pemeriksaan telah dikeluarkan oleh JPJ mengarahkan kenderaan terbabit dihantar ke unit automotif untuk pemeriksaan JPJ.



dua foto di atas diambil sewaktu pemeriksaan pertama dengan tinted masih dipasang, keputusan ukuran menggunakan mesin mendapati tahap VLT di cermin sisi hanyalah 39% manakala di bahagian cermin belakang 41%. JPJ mengarahkan agar tinted ditanggalkan dan diperiksa semula. dua pilihan diberikan, tinted ditanggalkan terus pada hari itu, atau ditanggalkan di luar dan dibawa semula untuk diperiksa. saya memilih untuk membawa pulang dan menanggalkan di kedai luar sahaja.


selang beberapa hari, saya kembali ke JPJ untuk pemeriksaan kedua. kali ini cermin bebas daripada tinted. namun demikian hasil ukuran menggunakan alat khas menyukat VLT mengejutkan saya. keputusan di cermin belakang dan hadapan menunjukkan 76% VLT, bukannya 100%.

saya merujuk dengan beberapa orang sahabat, rata-rata memberikan pendapat mungkin cermin standard persona sudah dilengkapi penapis UV menyebabkan nilai VLT menurun ke tahap 76%. 



berita kedua menambah episod kejutan, walaupun kenderaan telah dibawa untuk pemeriksaan dan lulus selepas kali pertama, saman tetap dikeluarkan atas sebab pemilik kenderaan telah ingkar notis. ini kerana kelewatan kenderaan dibawa untuk pemeriksaan, saya telah memberikan alasan kesibukan kerja sebagai punca kelewatan.


atas alasan saya, saya diminta menunggu di bilik temusiasat untuk bertemu dengan ketua jabatan siasatan dan menerangkan sendiri alasan saya. Alhamdulillah, setelah berpuas hati dengan penjelasan saya, saman ditarik balik. saya secara terus bertanya kepada beliau spesifikasi tinted yang diluluskan oleh JPJ.

beliau menjelaskan JPJ tidak pernah memperakukan mana-mana jenama tinted sebagai sah atau mematuhi spesifikasi. namun beliau mencadangkan mana-mana pemilik kenderaan yang berhasrat memasang tinted dan selaras dengan spesifikasi JPJ agar membawa sampel tinted pilihan ke unit automotif untuk pemeriksaan terlebih dahulu. sekiranya lulus, baharulah dipasang pada kereta.


alhamdulillah, akhirnya pemeriksaan memuaskan dan aku dibenarkan pulang tanpa dikenakan saman. aku sertakan pautan ke laman sesawang JPJ untuk rujukan bersama

http://www.jpj.gov.my/web/guest/pemasangan-cermin-gelap




Comments

Pyanto said…
Tak sangka pulak cermin asal aje dapat 76%!
Klu gtu hampir semua tint yg high quality kt Msia ni xboley pakai la.. konpom2 akan exceed 70/50% VLT value tu..
Hmm, kene email MSG & MCIS la buat enquiry brape spec VLT pada cermin ori tu.. nothing specified yg cermin tu dah ada sikit VLT filtering..
Rifaie said…
76% VLT... maknanya hanya blh tambah tinted dalam 24% je. ngam2 50% VLT... hehe
speedrider said…
Tq atas info ni Paie

Popular posts from this blog

DIY : Puspakom, Tukar nama dan pemeriksaan sewa beli

Assalam, entri pertama untuk 2015 hehe. Entri ni bukanlah berkenaan kereta aku sendiri, tapi kereta rakan aku, aku diamanahkan untuk buat pemeriksaan B5 dan B7 untuk kereta dia di Puspakom. Dia nak jual kereta secara sewa beli (hire purchase) jadi kena buat dua pemeriksaan ni. 
Apa itu B5? Mengikut laman puspakom Sebelum pindah milik, semua kenderaan persendirian perlu menjalani pemeriksaan mandatori. Pada akhir pemeriksaan, kami akan mengeluarkan laporan B5, yang diperlukan oleh JPJ apabila memindahkan pemilikan kenderaan. Tanpa laporan B5 ni, pembeli tak boleh melakukan proses tukar nama di JPJ, sebab JPJ perlukan laporan B5 untuk proses tukar nama. Laporan B5 adalah berdasarkan carta alir berikut:

Apa itu B7?
Mengikut laman Puspakom Diperkenalkan pada bulan Jun 2011 dan telah diwajibkan di bawah undang-undang dalam usaha melindungi pembeli kenderaan terpakai daripada membeli kenderaan yang tidak sah dari segi undang-undang atau tidak selamat digunakan di jalan raya. Mana-mana individ…

Enjin Persona Overheat

Assalam, selamat sejahtera.
Saja nak berkongsi pengalaman seorang rakan, yang kereta persona beliau mengalami situasi "overheating". Oleh kerana berlaku di waktu malam, aku cuma dapat buat anggaran yang barangkali radiator kereta ini bocor kerana banyak air yang keluar dari bahagian radiator.



Antara tindakan terawal yang boleh aku buat, aku periksa di rangka kipas radiator dan aircond untuk melihat sama ada dipasang padding atau tidak. Untuk yang tidak tahu apa itu padding pada radiator, boleh rujuk pada dua pautan di bawah.
http://faieelegance.blogspot.com/2011/08/radiator-padding.html
http://faieelegance.blogspot.com/2012/10/info-servis-100000-km-dan-recall-untuk.html
Pemerhatian awal mendapati tiada padding dipasang pada radiator ini. Namun aku tak boleh mengesahkan ketiadaan padding sebagai punca berikutan ruang pemerhatian yang terhad. Waktu pun kian lewat, dari maghrib menganjak ke malam, kereta ditinggalkan di hadapan balai polis yang kebetulan berhampiran dengan lok…

Oil Sump leaking dan enjin overheating

Assalam dan bertemu kembali.
Ini kisah sedih, sangat tidak disangka-sangka dalam mana kereta aku menginjak ke usia 5 tahun pada bulan ini dan mileage hampir mencecah 200,000 km.
Sepatutnya servis kali ni jadi rutin biasa untuk persona aku. Cuma seminggu sebelum aku datang servis suhu enjin ada masa jadi agak tinggi dan hampir mencecah zon merah. Simptom agak pelik sebab berlaku masa aku idle atau sangkut dalam kesesakan, suhu akan naik, kemudian turun balik dalam masa seminit dua, berlaku berulang-ulang.
Jadi kali ini kena servis macam biasa, ganti minyak enjin dan check kenapa suhu enjin jadi naik turun.

Aku pun tetapkan janji temu macam biasa di worskyop kegemaran aku, Nusantara Auto Garage sabtu lepas. Masuk saja service bay, kereta dinaikkan, terkejut aku bila tengok lelehan minyak enjin disekeliling oil sump dan bertebaran sampai ke suspensi kereta. Nampak memang kritikal.




Sebelum apa-apa pun ini minyak enjin pilihan kali ini, terus dari Jepun hehe. Brand Suzuka. Untuk semi sint…