Skip to main content

radiator padding?



assalamualaikum, salam ramadhan..

dah lama tak update post kt sini, sibuk dengan urusan kerja..sibuk2 mcm mana pun kereta tetap kena servis sebab itulah nadi pekerjaan aku yang sangat memerlukan kereta. so hari ni aku nk share berkenaan padding pada radiator persona elegance.

ada kes, di mana bahagian plastik yang menempatkan kipas penghawa dingin pada radiator akan melengkung dalam satu tempoh jangka masa, menyebabkan kemungkinan plastik tu "menikam" radiator kereta anda. masalah ni tak wujud pada persona generasi terdahulu sebab model ni tak der kipas aircond yang dipasang pada model persona elegance.

aku memang sedar masalah ni dah selalu check engine radiator aku untuk pastikan keadaan plastik dan radiator dalam keadaan baik dan selamat. ada beberapa kes yang aku dah dengar dari sahabat2 aku yang guna model elegance yang radiator bocor atau kemek sbb plastik tu melengkung.

so, proton ambik tindakan proaktif dengan memasang sejenis getah / padding antara kedua-dua bahagian ni untuk elakkan sentuhan/contact sekaligus memungkinkan kerosakkan serius pada radiator pada jangka masa panjang. aku puji langkah ni cuma silapnya, pada kes aku sendiri..

kisahnya, 20 0gos aku anta PE aku untuk servis major 60k..selepas adjust quotation rm 181.20 jumlahnya servis pun bermula. dah mmg jadi tabiat aku duk depan keta tgk techinician servis, sebab aku tak nak tech terlebih isi minyak enjin. selesai servis, aku pun tunggu giliran untuk bayar, dan balik

kira-kira jam 4 petang, service advisor dari Juru SC call dan maklumkan tech ada pasang radiator padding pada kereta aku dan terlupa nak masukkan dalam bil. aku bagitau balik, aku tak request padding radiator untuk kereta aku, dia cuma minta maaf sebab tak inform awal dan minta aku jelaskan bayaran 11.85 untuk kos padding tu

aku dengan segera buka engine bay. setelah aku amati betul, aku jumpalah padding yang dimaksudkan tu. fizikal macam getah insulate paip aircond je, dan proton charge lebih kurang rm6 untuk seunit, diorang pasang dua keping di radiator dan charge aku rm12. memang panas je aku tengok..





so 21 ogos, aku ke Juru SC, mintak penjelasan kenapa benda ni dipasang tanpa persetujuan aku dan dicharge ke bil aku tanpa dimaklumkan. penjelasan diorang, tech terlupa nak inform masa pasang benda tu, aku soal balik sepanjang aku berada waktu servis kenapa tech tu tak bincang/consult dengan aku sbelum pasang padding tu. akhirnya cuma dpt jawapan, kami minta maaf encik. so aku request proton SC untuk buka balik padding tu.



so, pandangan aku. kalau korang rasa korang perlu benda tu untuk melindungi radiator korang, pasangla padding tu. kalau korang nk berjimat, pergi kedai hardware, beli je dan DIY sendiri. kalau korang rasa korang rajin nk check radiator tu tiap2 minggu mcm aku, tak perlulah korang pasang.. angkat bonet, tanya poket la yer..sekian.

Comments

Popular posts from this blog

DIY : Puspakom, Tukar nama dan pemeriksaan sewa beli

Assalam, entri pertama untuk 2015 hehe. Entri ni bukanlah berkenaan kereta aku sendiri, tapi kereta rakan aku, aku diamanahkan untuk buat pemeriksaan B5 dan B7 untuk kereta dia di Puspakom. Dia nak jual kereta secara sewa beli (hire purchase) jadi kena buat dua pemeriksaan ni. 
Apa itu B5? Mengikut laman puspakom Sebelum pindah milik, semua kenderaan persendirian perlu menjalani pemeriksaan mandatori. Pada akhir pemeriksaan, kami akan mengeluarkan laporan B5, yang diperlukan oleh JPJ apabila memindahkan pemilikan kenderaan. Tanpa laporan B5 ni, pembeli tak boleh melakukan proses tukar nama di JPJ, sebab JPJ perlukan laporan B5 untuk proses tukar nama. Laporan B5 adalah berdasarkan carta alir berikut:

Apa itu B7?
Mengikut laman Puspakom Diperkenalkan pada bulan Jun 2011 dan telah diwajibkan di bawah undang-undang dalam usaha melindungi pembeli kenderaan terpakai daripada membeli kenderaan yang tidak sah dari segi undang-undang atau tidak selamat digunakan di jalan raya. Mana-mana individ…

Enjin Persona Overheat

Assalam, selamat sejahtera.
Saja nak berkongsi pengalaman seorang rakan, yang kereta persona beliau mengalami situasi "overheating". Oleh kerana berlaku di waktu malam, aku cuma dapat buat anggaran yang barangkali radiator kereta ini bocor kerana banyak air yang keluar dari bahagian radiator.



Antara tindakan terawal yang boleh aku buat, aku periksa di rangka kipas radiator dan aircond untuk melihat sama ada dipasang padding atau tidak. Untuk yang tidak tahu apa itu padding pada radiator, boleh rujuk pada dua pautan di bawah.
http://faieelegance.blogspot.com/2011/08/radiator-padding.html
http://faieelegance.blogspot.com/2012/10/info-servis-100000-km-dan-recall-untuk.html
Pemerhatian awal mendapati tiada padding dipasang pada radiator ini. Namun aku tak boleh mengesahkan ketiadaan padding sebagai punca berikutan ruang pemerhatian yang terhad. Waktu pun kian lewat, dari maghrib menganjak ke malam, kereta ditinggalkan di hadapan balai polis yang kebetulan berhampiran dengan lok…

Oil Sump leaking dan enjin overheating

Assalam dan bertemu kembali.
Ini kisah sedih, sangat tidak disangka-sangka dalam mana kereta aku menginjak ke usia 5 tahun pada bulan ini dan mileage hampir mencecah 200,000 km.
Sepatutnya servis kali ni jadi rutin biasa untuk persona aku. Cuma seminggu sebelum aku datang servis suhu enjin ada masa jadi agak tinggi dan hampir mencecah zon merah. Simptom agak pelik sebab berlaku masa aku idle atau sangkut dalam kesesakan, suhu akan naik, kemudian turun balik dalam masa seminit dua, berlaku berulang-ulang.
Jadi kali ini kena servis macam biasa, ganti minyak enjin dan check kenapa suhu enjin jadi naik turun.

Aku pun tetapkan janji temu macam biasa di worskyop kegemaran aku, Nusantara Auto Garage sabtu lepas. Masuk saja service bay, kereta dinaikkan, terkejut aku bila tengok lelehan minyak enjin disekeliling oil sump dan bertebaran sampai ke suspensi kereta. Nampak memang kritikal.




Sebelum apa-apa pun ini minyak enjin pilihan kali ini, terus dari Jepun hehe. Brand Suzuka. Untuk semi sint…