Skip to main content

DIY Service Aircond

assalamualaikum..

ada masa untuk satu jangka masa yang panjang, kita akan rasa aircond kita kurang sejuk sebab blow dari air vent tu rendah sangat..ada yang set blow sampai max speed pun kita rasa tak kuat macam dulu. itu adalah satu symptom aircond filter kereta kita dah berhabuk..so macam mana kita nk cuci aircond filter? berikut adalah langkah2 nya.


duduk kat seat passanger :P


tengok bucu kanan bawah glove box


nampak klip tu? itulah klip aircond filter


tanggalkan klip dengan cermat


yang kelabu tu aircond filter, keluarkan


ni aircond filter yang dikeluarkan, mcm mana korang nk cuci terserah lah.


lubang aircond filter


dah siap cuci, pasang balik


pastikan klip dipasang dengan betul


Comments

GameMaster said…
Tq bro.. Baru pas cuci.. Terbaik la :D
Zaidi said…
Tq bro. Ilmu yang bermanfaat. Lega hati. Dan poket ini
honeyzz said…
finally..thx for the info coz I takot sangat nak tarik2 bawah tu..takot salah..*ladydriverlakatakan*
Rifaie said…
tarik je, janji cermat..no hal :)
Real Sham said…
Salam Bro...kalo tukar sensor aircon mahal tak?...aku suspek sensor aircon rosak..
Rifaie said…
aku tak pasti la bro..harga sensor aircond tu
Tengkiu2 dh lama cari info ni
Salam, Nak tanya, saya punya gen2 first model x silap saya, die pkai yg filter paper, bole ke modifi jadi yg washable ni?
Rifaie said…
ikut pengetahuan saya boleh, asalkan sama saiz ukuran bracket filter tu dengan filter kertas yang asal
tanjong malim said…
Filter paper tu micro filter. Lagi bagus tapi kena selalu cuci.
Rifaie said…
air flow dia cun tak bro? tak nak jadi slow pulak nanti hehe

Popular posts from this blog

DIY : Puspakom, Tukar nama dan pemeriksaan sewa beli

Assalam, entri pertama untuk 2015 hehe. Entri ni bukanlah berkenaan kereta aku sendiri, tapi kereta rakan aku, aku diamanahkan untuk buat pemeriksaan B5 dan B7 untuk kereta dia di Puspakom. Dia nak jual kereta secara sewa beli (hire purchase) jadi kena buat dua pemeriksaan ni. 
Apa itu B5? Mengikut laman puspakom Sebelum pindah milik, semua kenderaan persendirian perlu menjalani pemeriksaan mandatori. Pada akhir pemeriksaan, kami akan mengeluarkan laporan B5, yang diperlukan oleh JPJ apabila memindahkan pemilikan kenderaan. Tanpa laporan B5 ni, pembeli tak boleh melakukan proses tukar nama di JPJ, sebab JPJ perlukan laporan B5 untuk proses tukar nama. Laporan B5 adalah berdasarkan carta alir berikut:

Apa itu B7?
Mengikut laman Puspakom Diperkenalkan pada bulan Jun 2011 dan telah diwajibkan di bawah undang-undang dalam usaha melindungi pembeli kenderaan terpakai daripada membeli kenderaan yang tidak sah dari segi undang-undang atau tidak selamat digunakan di jalan raya. Mana-mana individ…

Enjin Persona Overheat

Assalam, selamat sejahtera.
Saja nak berkongsi pengalaman seorang rakan, yang kereta persona beliau mengalami situasi "overheating". Oleh kerana berlaku di waktu malam, aku cuma dapat buat anggaran yang barangkali radiator kereta ini bocor kerana banyak air yang keluar dari bahagian radiator.



Antara tindakan terawal yang boleh aku buat, aku periksa di rangka kipas radiator dan aircond untuk melihat sama ada dipasang padding atau tidak. Untuk yang tidak tahu apa itu padding pada radiator, boleh rujuk pada dua pautan di bawah.
http://faieelegance.blogspot.com/2011/08/radiator-padding.html
http://faieelegance.blogspot.com/2012/10/info-servis-100000-km-dan-recall-untuk.html
Pemerhatian awal mendapati tiada padding dipasang pada radiator ini. Namun aku tak boleh mengesahkan ketiadaan padding sebagai punca berikutan ruang pemerhatian yang terhad. Waktu pun kian lewat, dari maghrib menganjak ke malam, kereta ditinggalkan di hadapan balai polis yang kebetulan berhampiran dengan lok…

Oil Sump leaking dan enjin overheating

Assalam dan bertemu kembali.
Ini kisah sedih, sangat tidak disangka-sangka dalam mana kereta aku menginjak ke usia 5 tahun pada bulan ini dan mileage hampir mencecah 200,000 km.
Sepatutnya servis kali ni jadi rutin biasa untuk persona aku. Cuma seminggu sebelum aku datang servis suhu enjin ada masa jadi agak tinggi dan hampir mencecah zon merah. Simptom agak pelik sebab berlaku masa aku idle atau sangkut dalam kesesakan, suhu akan naik, kemudian turun balik dalam masa seminit dua, berlaku berulang-ulang.
Jadi kali ini kena servis macam biasa, ganti minyak enjin dan check kenapa suhu enjin jadi naik turun.

Aku pun tetapkan janji temu macam biasa di worskyop kegemaran aku, Nusantara Auto Garage sabtu lepas. Masuk saja service bay, kereta dinaikkan, terkejut aku bila tengok lelehan minyak enjin disekeliling oil sump dan bertebaran sampai ke suspensi kereta. Nampak memang kritikal.




Sebelum apa-apa pun ini minyak enjin pilihan kali ini, terus dari Jepun hehe. Brand Suzuka. Untuk semi sint…