Skip to main content

DIY PVC Cold Air Intake

atas permintaan kawan-kawan, aku uploadkan gambar pemasangan CAI PVC. sbb nak demo punya pasal, aku terpaksa "pasang" semula CAI ni sbb pemasangan sblm ni aku tak snap pic satu persatu langkah kerja dia..

so bermula dengan tmpt kerja, kena pilih kawasan longkang, aku park keta aku tepi longkang jadi aku boleh menyusup ke bawah keta untuk pasang intake depan :P

so step by step pic dia..


engine bay yang standard.
.
ini holder intake custom made, cuma kena cari kaki 88


tanggalkan air filter box


keluarkan air filter box, baru ada ruang nk buat kerja


ok, ini laluan CAI, antara tapak bateri dan radiator hose


PVC CAI


ok, mula2 masukkan CAI test tgk muat ke tak


setelah disusunatur


bawah engine


sambung ke front intake






dah sambung ke front intake, sila skrukan


sambungkan inner intake ke kaki 88


pasang balik air filter box


langkah berjaga-jaga, pastikan ada ruang antara radiator hose, CAI dengan engine fan


pasang air filter


siap!



Comments

sk slim river said…
This comment has been removed by the author.
Rifaie said…
alirkan udara sejuk ke enjin
Ms.Neyra said…
mcm x betul jak bro. baik tebuk lobang kat hood engine dr susah2 pasang mcm ni
Rifaie said…
haha masing-masing punya kreativiti... saya nk kekalkan rupa standard. kalau tebuk hood nanti dah macam keta racing je
Fit Blur said…
buat dkat dua2 blah ke? kat front intake nmpak cm ade dua lobang kat bumper dpan? nmpak smart gak ar.
Rifaie said…
buat kt sebelah kanan je, yang kiri tu dummy je hehe
MOHD SHAFIQ said…
bro, untuk myvi 1.0 blh ajarkan?? ataw bgi nasihat bila nk p pasang di kedai nak gitaw macamna bru betul,maaf sy low bab kereta
Rifaie said…
alamak bang, saya enjin myvi belum pernah cuba hehe. tp spatutnya konsep dia sama ja, asalkan laluan angin tak kena mana2 bahagian enjin yang panas/bergerak, sepatutnya ok
Unknown said…
Bang boleh ajar tak mcm mana nak pasang kat proton waja ?
Rifaie said…
saya tak pernah pasang di waja hehe.

kalau laluan lubang intake tak ada, saya tengok kebanyakkan orang diorang tebuk lubang di sisi bumper. nampak ganas jugak macam tu
Fairull Jamli said…
macam salah jak konsep CAI ni bai..sepatutnya muncung yang kat dalam enjin tu kena menghadap sedekat mungkin or sambung terus dengan air intake kn..bukan hadap pegi enjin..ni dah macam air scoop da plak

just 2 sen
Rifaie said…
@fairull, hehe tuan betul. masa ni tak reti mana pun pasal keta, buat pun suka-suka dan tgk orang saja. CAI mmg patut pergi pada intake.

Popular posts from this blog

DIY : Puspakom, Tukar nama dan pemeriksaan sewa beli

Assalam, entri pertama untuk 2015 hehe. Entri ni bukanlah berkenaan kereta aku sendiri, tapi kereta rakan aku, aku diamanahkan untuk buat pemeriksaan B5 dan B7 untuk kereta dia di Puspakom. Dia nak jual kereta secara sewa beli (hire purchase) jadi kena buat dua pemeriksaan ni. 
Apa itu B5? Mengikut laman puspakom Sebelum pindah milik, semua kenderaan persendirian perlu menjalani pemeriksaan mandatori. Pada akhir pemeriksaan, kami akan mengeluarkan laporan B5, yang diperlukan oleh JPJ apabila memindahkan pemilikan kenderaan. Tanpa laporan B5 ni, pembeli tak boleh melakukan proses tukar nama di JPJ, sebab JPJ perlukan laporan B5 untuk proses tukar nama. Laporan B5 adalah berdasarkan carta alir berikut:

Apa itu B7?
Mengikut laman Puspakom Diperkenalkan pada bulan Jun 2011 dan telah diwajibkan di bawah undang-undang dalam usaha melindungi pembeli kenderaan terpakai daripada membeli kenderaan yang tidak sah dari segi undang-undang atau tidak selamat digunakan di jalan raya. Mana-mana individ…

Enjin Persona Overheat

Assalam, selamat sejahtera.
Saja nak berkongsi pengalaman seorang rakan, yang kereta persona beliau mengalami situasi "overheating". Oleh kerana berlaku di waktu malam, aku cuma dapat buat anggaran yang barangkali radiator kereta ini bocor kerana banyak air yang keluar dari bahagian radiator.



Antara tindakan terawal yang boleh aku buat, aku periksa di rangka kipas radiator dan aircond untuk melihat sama ada dipasang padding atau tidak. Untuk yang tidak tahu apa itu padding pada radiator, boleh rujuk pada dua pautan di bawah.
http://faieelegance.blogspot.com/2011/08/radiator-padding.html
http://faieelegance.blogspot.com/2012/10/info-servis-100000-km-dan-recall-untuk.html
Pemerhatian awal mendapati tiada padding dipasang pada radiator ini. Namun aku tak boleh mengesahkan ketiadaan padding sebagai punca berikutan ruang pemerhatian yang terhad. Waktu pun kian lewat, dari maghrib menganjak ke malam, kereta ditinggalkan di hadapan balai polis yang kebetulan berhampiran dengan lok…

Oil Sump leaking dan enjin overheating

Assalam dan bertemu kembali.
Ini kisah sedih, sangat tidak disangka-sangka dalam mana kereta aku menginjak ke usia 5 tahun pada bulan ini dan mileage hampir mencecah 200,000 km.
Sepatutnya servis kali ni jadi rutin biasa untuk persona aku. Cuma seminggu sebelum aku datang servis suhu enjin ada masa jadi agak tinggi dan hampir mencecah zon merah. Simptom agak pelik sebab berlaku masa aku idle atau sangkut dalam kesesakan, suhu akan naik, kemudian turun balik dalam masa seminit dua, berlaku berulang-ulang.
Jadi kali ini kena servis macam biasa, ganti minyak enjin dan check kenapa suhu enjin jadi naik turun.

Aku pun tetapkan janji temu macam biasa di worskyop kegemaran aku, Nusantara Auto Garage sabtu lepas. Masuk saja service bay, kereta dinaikkan, terkejut aku bila tengok lelehan minyak enjin disekeliling oil sump dan bertebaran sampai ke suspensi kereta. Nampak memang kritikal.




Sebelum apa-apa pun ini minyak enjin pilihan kali ini, terus dari Jepun hehe. Brand Suzuka. Untuk semi sint…