new wheels!!!

alhamdulillah..lepas raya ritu, ada rezeki lebih skit..dpt jugak aku beralih dari 15 inci ke 17 inci punya rim...persona dengan bodykit mmg matching dengan rim 17 sebab nampak besar and bold kata org putih laaa...kalau melayu, ckp nmpk tebal ~ betul ke?

so tips nk pakai 17 inci punya rim..korang kena la tahu dua tiga benda, saiz rim, PCD rim, offset dan beberapa menda lagi..maklumat lanjut elok la korang tanya tokei kedai tayar, sbb diorang lbh sedia maklum..

so kerja-kerja survey bermula di satu pagi..setelah puas aku membelek suma rim, aku pilih rim jenama advanti racing, utk makluman..rim yang aku pilih ni replica je, bukan ori advanti...maklumla, poket aku banyak duit, tp pas total suma still xcukup nk beli yang ori..

rim lama aku simpan, sayang pulak nk trade rim tu..so utk persona ni korang kena cari rim PCD114 dengan 4 lubang..offset pulak 45/46 rasanya utk persona.

tp rim 17 inci ni kalau dipasangkan dengan tayar yang sidewall tegak, mmg sgtlah mudah sagat mud splash kat rear arches tayar belakang tu..so berhati dengan offset rim dan design tayar..kalau x, jadilah mcm aku..by the way aku guna tayar goodride, tayar murah je..tp design bunga cantik ar..komen? hmm grip kurang best time ujan atau langgar lopak air..cornering kira ok lah, tambah2 bila korang pairkan ngan ultra racing..mantap!












Comments

Unknown said…
Bro, ada recommendation bagi yang nak convert kepada rim 17 ni ? ada disadvantage dia tak?
Rifaie said…
disadvantage?

1. penggunaan minyak mungkin naik sedikit kerana rim yang lebih berat
2. bunyi tayar yang sedikit kasar
3. stereng akan rasa berat skit je, disebabkan contact antara tayar dgn jalan yang lebih besar
Unknown said…
As Salam...bro tumpang tanye sket..sy bru angkat 17" 8jj...nak taruk kat my persona..kirenye ape size tayar yg sesuai ek..kalo masuk 215/45 ok x?
Rifaie said…
kalau 17 inci, plg sesuai tayar tebal 45, sbb kalau tebal kurang atau lebih 45, speedometer akan xsama dengan kelajuan sbnr
Unknown said…
salam.. kwn.. sy nk angkat rim vossen 17.. 8jj.. utk my persona.. tpi spring standart.. agak2 sangkut tak??
Rifaie said…
kalau 8jj saya rasa sangkut jugak tu