Skip to main content

new wheels!!!

alhamdulillah..lepas raya ritu, ada rezeki lebih skit..dpt jugak aku beralih dari 15 inci ke 17 inci punya rim...persona dengan bodykit mmg matching dengan rim 17 sebab nampak besar and bold kata org putih laaa...kalau melayu, ckp nmpk tebal ~ betul ke?

so tips nk pakai 17 inci punya rim..korang kena la tahu dua tiga benda, saiz rim, PCD rim, offset dan beberapa menda lagi..maklumat lanjut elok la korang tanya tokei kedai tayar, sbb diorang lbh sedia maklum..

so kerja-kerja survey bermula di satu pagi..setelah puas aku membelek suma rim, aku pilih rim jenama advanti racing, utk makluman..rim yang aku pilih ni replica je, bukan ori advanti...maklumla, poket aku banyak duit, tp pas total suma still xcukup nk beli yang ori..

rim lama aku simpan, sayang pulak nk trade rim tu..so utk persona ni korang kena cari rim PCD114 dengan 4 lubang..offset pulak 45/46 rasanya utk persona.

tp rim 17 inci ni kalau dipasangkan dengan tayar yang sidewall tegak, mmg sgtlah mudah sagat mud splash kat rear arches tayar belakang tu..so berhati dengan offset rim dan design tayar..kalau x, jadilah mcm aku..by the way aku guna tayar goodride, tayar murah je..tp design bunga cantik ar..komen? hmm grip kurang best time ujan atau langgar lopak air..cornering kira ok lah, tambah2 bila korang pairkan ngan ultra racing..mantap!












Comments

Bro, ada recommendation bagi yang nak convert kepada rim 17 ni ? ada disadvantage dia tak?
Rifaie said…
disadvantage?

1. penggunaan minyak mungkin naik sedikit kerana rim yang lebih berat
2. bunyi tayar yang sedikit kasar
3. stereng akan rasa berat skit je, disebabkan contact antara tayar dgn jalan yang lebih besar
Mus Muda said…
As Salam...bro tumpang tanye sket..sy bru angkat 17" 8jj...nak taruk kat my persona..kirenye ape size tayar yg sesuai ek..kalo masuk 215/45 ok x?
Rifaie said…
kalau 17 inci, plg sesuai tayar tebal 45, sbb kalau tebal kurang atau lebih 45, speedometer akan xsama dengan kelajuan sbnr
shaiz wan said…
salam.. kwn.. sy nk angkat rim vossen 17.. 8jj.. utk my persona.. tpi spring standart.. agak2 sangkut tak??
Rifaie said…
kalau 8jj saya rasa sangkut jugak tu

Popular posts from this blog

DIY : Puspakom, Tukar nama dan pemeriksaan sewa beli

Assalam, entri pertama untuk 2015 hehe. Entri ni bukanlah berkenaan kereta aku sendiri, tapi kereta rakan aku, aku diamanahkan untuk buat pemeriksaan B5 dan B7 untuk kereta dia di Puspakom. Dia nak jual kereta secara sewa beli (hire purchase) jadi kena buat dua pemeriksaan ni. 
Apa itu B5? Mengikut laman puspakom Sebelum pindah milik, semua kenderaan persendirian perlu menjalani pemeriksaan mandatori. Pada akhir pemeriksaan, kami akan mengeluarkan laporan B5, yang diperlukan oleh JPJ apabila memindahkan pemilikan kenderaan. Tanpa laporan B5 ni, pembeli tak boleh melakukan proses tukar nama di JPJ, sebab JPJ perlukan laporan B5 untuk proses tukar nama. Laporan B5 adalah berdasarkan carta alir berikut:

Apa itu B7?
Mengikut laman Puspakom Diperkenalkan pada bulan Jun 2011 dan telah diwajibkan di bawah undang-undang dalam usaha melindungi pembeli kenderaan terpakai daripada membeli kenderaan yang tidak sah dari segi undang-undang atau tidak selamat digunakan di jalan raya. Mana-mana individ…

Enjin Persona Overheat

Assalam, selamat sejahtera.
Saja nak berkongsi pengalaman seorang rakan, yang kereta persona beliau mengalami situasi "overheating". Oleh kerana berlaku di waktu malam, aku cuma dapat buat anggaran yang barangkali radiator kereta ini bocor kerana banyak air yang keluar dari bahagian radiator.



Antara tindakan terawal yang boleh aku buat, aku periksa di rangka kipas radiator dan aircond untuk melihat sama ada dipasang padding atau tidak. Untuk yang tidak tahu apa itu padding pada radiator, boleh rujuk pada dua pautan di bawah.
http://faieelegance.blogspot.com/2011/08/radiator-padding.html
http://faieelegance.blogspot.com/2012/10/info-servis-100000-km-dan-recall-untuk.html
Pemerhatian awal mendapati tiada padding dipasang pada radiator ini. Namun aku tak boleh mengesahkan ketiadaan padding sebagai punca berikutan ruang pemerhatian yang terhad. Waktu pun kian lewat, dari maghrib menganjak ke malam, kereta ditinggalkan di hadapan balai polis yang kebetulan berhampiran dengan lok…

Oil Sump leaking dan enjin overheating

Assalam dan bertemu kembali.
Ini kisah sedih, sangat tidak disangka-sangka dalam mana kereta aku menginjak ke usia 5 tahun pada bulan ini dan mileage hampir mencecah 200,000 km.
Sepatutnya servis kali ni jadi rutin biasa untuk persona aku. Cuma seminggu sebelum aku datang servis suhu enjin ada masa jadi agak tinggi dan hampir mencecah zon merah. Simptom agak pelik sebab berlaku masa aku idle atau sangkut dalam kesesakan, suhu akan naik, kemudian turun balik dalam masa seminit dua, berlaku berulang-ulang.
Jadi kali ini kena servis macam biasa, ganti minyak enjin dan check kenapa suhu enjin jadi naik turun.

Aku pun tetapkan janji temu macam biasa di worskyop kegemaran aku, Nusantara Auto Garage sabtu lepas. Masuk saja service bay, kereta dinaikkan, terkejut aku bila tengok lelehan minyak enjin disekeliling oil sump dan bertebaran sampai ke suspensi kereta. Nampak memang kritikal.




Sebelum apa-apa pun ini minyak enjin pilihan kali ini, terus dari Jepun hehe. Brand Suzuka. Untuk semi sint…