Skip to main content

first enjin mod..void warranty

untuk makluman, proton persona datang dengan 2 tahun jaminan atau 50,000 km perbatuan yang mana terdahulu..plus dengan xtended warranty (kalau korang ada) 3 tahun (menjadi 5 tahun selepas ditambah dengan 2 tahun jaminan asal) atau 175,000 km perbatuan yang mana terdahulu..

elegance aku dah masuk 10 bulan..hari ni mileage dah cecah 42,000km dah pun..tak lama lagi habislah standard warranty aku..so aku terfikir nk wat first performance mode..ekzos pipeline rasanya mmg sesuai kalau aku wat skrg..

sedikit info pasal ekzos..ada beberapa setup yang common untuk NA engine ni..salah satu 4-1, yang ni sesuai utk kereta manual dan 4-2-1 pulak untuk kereta auto..kelebihan tukar standard extractor kepada aftermarket extractor ni adalah korang leh removekan catalyst converter (cat con) daripada ekzos pipeline..so means more power, tp kurang mesra alam..sbb cat con ni regulation dari eropah untuk jaga alam sekitar kita..

so, setup aku..as recommended by tuan kedai..

1.extractor 4-1
2.pro1 bullet
3.wildfire exhaust
4.remove cat con

selepas tukar, mmg performance naek agak banyak, more torque on low revs..tp kaki pun jadi berat je tkan paddle minyak rapat ke lantai..hehe


1. 4-1xtractor
2. wildfire muffler
3. pro1 bullet


kerja2 memasang xtractor


bullet pro1


wildfire muffler



siap!

Comments

clubman said…
bro pengguna minyak mcm mana, ingat nak tukaq extrator dulu 4-1, sebab nak buang cat con
Rifaie said…
minyak ok, xbeza, long distance jimat skit
pujangga hina said…
bro... brape rege nie...
berminat nk buat...
kat mn nie....
Rifaie said…
aku buat kt kiong lee, penang
Zainan Khudzari said…
salam bro..bape harga sume ni..extractor + bullet + muffle...? muffle straight flow ke s.flow bro pakai?
Rifaie said…
kos utk setup aku rm550... muffler straight flow
Mr.Apis said…
4-1 vs 4-2-1 is nothing to do with tranny be it auto or manual..its about where you want to move the powerband, low/mid or high rpm...i use 4-2-1 in both my persona iafm auto, and neo cps manual....4-1 is too track oriented..useless if you are not a track kakis or street racer
Rifaie said…
thanks for the info mr. apis, really helpful, i choosed 4-1 because it was recommended by the shop. he said that if i drives more on city rather than highway, 4-1 should increase my pickup and more economy.
Muhd 'Aifaa said…
This comment has been removed by the author.
Muhd 'Aifaa said…
brapa kos extractor 4-1 tu??
Rifaie said…
alamak boss lupa dh, dlm 200 mcm tu, sbb cap ayam je...
IZHARshah said…
boss, kedai kiong lee katna? boleh recommend? kita pakai persona juga. bunyi pada eksoz pula macam mana lepas bro tukaq pakai macam ni?
Rifaie said…
Kiong Lee Enterprise
7 Lebuh Nipah Bukit Jambul, Bukit Jambul, 11900, Bayan Lepas, Pulau Pinang, 11900, Malaysia
+60 4-646 6787

bunyi kuat skit ler, tp xdela sampai berdengung dlm keta hehe

Popular posts from this blog

DIY : Puspakom, Tukar nama dan pemeriksaan sewa beli

Assalam, entri pertama untuk 2015 hehe. Entri ni bukanlah berkenaan kereta aku sendiri, tapi kereta rakan aku, aku diamanahkan untuk buat pemeriksaan B5 dan B7 untuk kereta dia di Puspakom. Dia nak jual kereta secara sewa beli (hire purchase) jadi kena buat dua pemeriksaan ni. 
Apa itu B5? Mengikut laman puspakom Sebelum pindah milik, semua kenderaan persendirian perlu menjalani pemeriksaan mandatori. Pada akhir pemeriksaan, kami akan mengeluarkan laporan B5, yang diperlukan oleh JPJ apabila memindahkan pemilikan kenderaan. Tanpa laporan B5 ni, pembeli tak boleh melakukan proses tukar nama di JPJ, sebab JPJ perlukan laporan B5 untuk proses tukar nama. Laporan B5 adalah berdasarkan carta alir berikut:

Apa itu B7?
Mengikut laman Puspakom Diperkenalkan pada bulan Jun 2011 dan telah diwajibkan di bawah undang-undang dalam usaha melindungi pembeli kenderaan terpakai daripada membeli kenderaan yang tidak sah dari segi undang-undang atau tidak selamat digunakan di jalan raya. Mana-mana individ…

Enjin Persona Overheat

Assalam, selamat sejahtera.
Saja nak berkongsi pengalaman seorang rakan, yang kereta persona beliau mengalami situasi "overheating". Oleh kerana berlaku di waktu malam, aku cuma dapat buat anggaran yang barangkali radiator kereta ini bocor kerana banyak air yang keluar dari bahagian radiator.



Antara tindakan terawal yang boleh aku buat, aku periksa di rangka kipas radiator dan aircond untuk melihat sama ada dipasang padding atau tidak. Untuk yang tidak tahu apa itu padding pada radiator, boleh rujuk pada dua pautan di bawah.
http://faieelegance.blogspot.com/2011/08/radiator-padding.html
http://faieelegance.blogspot.com/2012/10/info-servis-100000-km-dan-recall-untuk.html
Pemerhatian awal mendapati tiada padding dipasang pada radiator ini. Namun aku tak boleh mengesahkan ketiadaan padding sebagai punca berikutan ruang pemerhatian yang terhad. Waktu pun kian lewat, dari maghrib menganjak ke malam, kereta ditinggalkan di hadapan balai polis yang kebetulan berhampiran dengan lok…

Oil Sump leaking dan enjin overheating

Assalam dan bertemu kembali.
Ini kisah sedih, sangat tidak disangka-sangka dalam mana kereta aku menginjak ke usia 5 tahun pada bulan ini dan mileage hampir mencecah 200,000 km.
Sepatutnya servis kali ni jadi rutin biasa untuk persona aku. Cuma seminggu sebelum aku datang servis suhu enjin ada masa jadi agak tinggi dan hampir mencecah zon merah. Simptom agak pelik sebab berlaku masa aku idle atau sangkut dalam kesesakan, suhu akan naik, kemudian turun balik dalam masa seminit dua, berlaku berulang-ulang.
Jadi kali ini kena servis macam biasa, ganti minyak enjin dan check kenapa suhu enjin jadi naik turun.

Aku pun tetapkan janji temu macam biasa di worskyop kegemaran aku, Nusantara Auto Garage sabtu lepas. Masuk saja service bay, kereta dinaikkan, terkejut aku bila tengok lelehan minyak enjin disekeliling oil sump dan bertebaran sampai ke suspensi kereta. Nampak memang kritikal.




Sebelum apa-apa pun ini minyak enjin pilihan kali ini, terus dari Jepun hehe. Brand Suzuka. Untuk semi sint…