DIY PVC Cold Air Intake

atas permintaan kawan-kawan, aku uploadkan gambar pemasangan CAI PVC. sbb nak demo punya pasal, aku terpaksa "pasang" semula CAI ni sbb pemasangan sblm ni aku tak snap pic satu persatu langkah kerja dia..

so bermula dengan tmpt kerja, kena pilih kawasan longkang, aku park keta aku tepi longkang jadi aku boleh menyusup ke bawah keta untuk pasang intake depan :P

so step by step pic dia..


engine bay yang standard.
.
ini holder intake custom made, cuma kena cari kaki 88


tanggalkan air filter box


keluarkan air filter box, baru ada ruang nk buat kerja


ok, ini laluan CAI, antara tapak bateri dan radiator hose


PVC CAI


ok, mula2 masukkan CAI test tgk muat ke tak


setelah disusunatur


bawah engine


sambung ke front intake






dah sambung ke front intake, sila skrukan


sambungkan inner intake ke kaki 88


pasang balik air filter box


langkah berjaga-jaga, pastikan ada ruang antara radiator hose, CAI dengan engine fan


pasang air filter


siap!



Comments

sk slim river said…
This comment has been removed by the author.
Rifaie said…
alirkan udara sejuk ke enjin
Ms.Neyra said…
mcm x betul jak bro. baik tebuk lobang kat hood engine dr susah2 pasang mcm ni
Rifaie said…
haha masing-masing punya kreativiti... saya nk kekalkan rupa standard. kalau tebuk hood nanti dah macam keta racing je
Unknown said…
buat dkat dua2 blah ke? kat front intake nmpak cm ade dua lobang kat bumper dpan? nmpak smart gak ar.
Rifaie said…
buat kt sebelah kanan je, yang kiri tu dummy je hehe
Unknown said…
bro, untuk myvi 1.0 blh ajarkan?? ataw bgi nasihat bila nk p pasang di kedai nak gitaw macamna bru betul,maaf sy low bab kereta
Rifaie said…
alamak bang, saya enjin myvi belum pernah cuba hehe. tp spatutnya konsep dia sama ja, asalkan laluan angin tak kena mana2 bahagian enjin yang panas/bergerak, sepatutnya ok
Unknown said…
Bang boleh ajar tak mcm mana nak pasang kat proton waja ?
Rifaie said…
saya tak pernah pasang di waja hehe.

kalau laluan lubang intake tak ada, saya tengok kebanyakkan orang diorang tebuk lubang di sisi bumper. nampak ganas jugak macam tu
Unknown said…
macam salah jak konsep CAI ni bai..sepatutnya muncung yang kat dalam enjin tu kena menghadap sedekat mungkin or sambung terus dengan air intake kn..bukan hadap pegi enjin..ni dah macam air scoop da plak

just 2 sen
Rifaie said…
@fairull, hehe tuan betul. masa ni tak reti mana pun pasal keta, buat pun suka-suka dan tgk orang saja. CAI mmg patut pergi pada intake.
ssr said…
bagi model persona..air intake nya mmg dari udara luar..model2 perodua air intake utk air filter kebanyakan di sisi kiri di dalam enjin...
Rifaie said…
@ssr,
Ya betul. Intake dia ada kat atas radiator sebelah kanan, macam muncung tu :P