assalamualaikum...
agak lama juga tidak menulis, bukan apa, tidak ada apa-apa yang aku lakukan pada kereta, jadi kering modal lah sekejap. hehe kali ini aku nak kongsi pengalaman servis di luar proton. kalau yang mengikuti blog ni dari awal mesti dah tahu, aku ni memang setia dengan pusat servis proton. tapi sejak 110,000km di proton, aku rasa dah sampai masa aku servis di luar.
antara sebab aku servis kat luar ni, yang pertama atas sebab kos, kos di luar lebih rendah di proton, bukan kos pada alat ganti tulen, tapi pada kos upah kerja. proton secara umum memang agak tinggi berbanding bengkel di luar. yang kedua berkenaan masa kerja, untuk servis major di proton, aku kena buat janjitemu dahulu, dan masa yang diambil dari mula check in di proton untuk masuk ke service bay pada aku agak lama, walaupun masa untuk servis kereta tu tak lah terlalu lama, jadi banyak masa terbuang dengan menunggu, tambahan pula kerja aku memang memerlukan kereta. dan ketiga inilah faktor utama aku servis dekat luar, ada kebocoran pada bahagian enjin kereta, jadi aku tak nak tunggu lama memandangkan mileage dah cecah lebih 120,000km.
kebocoran antara oil sump dan gearbox |
daripada foto ini, nampak kebocoran minyak enjin. ada tiga pendapat yang aku terima daripada formen yang tengok foto ni. yang pertama formen proton, dia kata bocor antara oil sump dan gearbox, katanya minor, cuma kena buka gearbox dan seal balik gap antara oilsump dan gearbox. kos untuk seal rm70 tak termasuk upah, tapi kena tinggal kereta sehari di proton.
kedua, formen kampung aku, katanya ada leaking antara crankcase dan gearbox, major katanya, enjin kena angkat keluar untuk seal leaking tu. tapi dia nasihat aku buat masa servis major, dan untuk sementara waktu dia mintak aku pantau paras minyak enjin. tempoh servis dalam dua hari.
ketiga, formen yang aku kenal dari FB, katanya mungkin oil seal antara crank shaft dan flywheel. memerlukan kepada major service. jadi berbekalkan tiga maklumat ini, aku rasa aku malas nk ke proton sebab kekangan masa, jadi aku ke bengkel di kawasan penaga. bengkel yang sama aku pasang brek cakera belakang persona aku.
alang-alang nak baiki leaking tu, aku pun nak buat servis sekali la sebab mileage dah lebih 120,000km. jadi formen tu confirmkn masalah punca leaking dari flywheel, maka kena turunkan gearbox sahaja. alhamdulillah, tak lah sampai kena turun enjin.
Oil filter Mitsubishi |
kat kedai tu cuma ada oil filter mitsubishi tapi formen tu kata serasi dengan enjin campro, jadi aku pun cubalah guna. janji boleh tapis minyak. hehe
minyak enjin dan minyak gearbox |
untuk minyak enjin, pertama kalinya aku cuba minyak JTX 1000 disebabkan racun daripada kawan-kawan, setakat artikel ni ditulis, mileage dah pun cecah 1000km tapi aku belum boleh bagi aku punya ulasan berkenaan minyak ini. untuk minyak transmisi pulak, juga pertama kali aku guna castrol pada persona aku, sebelum ni memang aku gunakan di volvo 240 aku, dan hasilnya tak mengecewakan.
Persona lotus masuk bengkel hehe |
pandangan bengkel dari tepi jalan utama, bengkel kecil tapi pekerjanya agak ramai, jadi boleh servis beberapa buah kereta dalam satu masa, kerja pun kemas dan bersih, teliti juga pada aku. upah pun munasabah.
jadi secara ringkas aku kongsikan kos servis persona aku yang 120,000km. kos tak termasuk kerja-kerja pada flywheel kereta aku.
minyak enjin JTX 1000 : RM 160.00
minyak transmisi : RM 40.00
oil filter : RM 12.00
upah : RM 10.00
kos keseluruhan untuk servis RM 222.00
pandangan anda?
Comments
@syllra, kos tak tinggi sgt, sbb cuma nk letak gam pada flywheel saja. tak habis pun seratus. tak semua persona kut
Hdeo - https://www.facebook.com/groups/281763805178476?ref=bookmark
Petrocanada -
https://www.facebook.com/groups/223722691039642/
proses mcm mana?kena turun gear box ka?
terima kasih