Persona...Terpesona

Thursday, March 5, 2015

DIY Swap LED Board lampu belakang Persona Elegance

Assalam...

Siapa pernah baca entri sebelum ini http://faieelegance.blogspot.com/2013/01/diy-ganti-led-module-lampu-belakang.html. Ini perkongsian yang hampir serupa cuma berbeza sedikit sahaja hehe.

Kisahnya bila satu lampu LED yang aku beli rosak, lampu brek tak menyala. Dalam mencari LED board dari rakan-rakan, aku cuma dapat yang sebelah kanan, sedangkan yang rosak sebelah kiri. Selepas berfikir panjang, aku rasa aku nak cuba swap juga walaupun bukan secara plug and play.

LED board yang rosak (kiri)

LED board yang nak diswap (kanan)
Mula-mula tanggalkan dua sambungan wayar punca kuasa dan ground seperti dalam bulatan. Jangan lupa cabutkan soket 3 pin dari housing LED juga.



Swap board macam biasa, jangan risau bab sambungan wayar sebab saiz pin berbeza jadi anda mudah kenal mana sambungan yang betul. Insya Allah takkan silap pasang.

Kerja seterusnya cari jalan untuk pasang board pada housing LED. Harus diingat, tak boleh plug and play sebab bukan dari jenis yang sama, yang rosak kiri, yang dipasang semula sebelah kanan. Jadinya aku pasang macam foto di bawah hehe. Janji lekat rapat aje.


Kemudian uji pepasangan tadi. Alhamdulillah lampu brek dah kembali menyala :)

Sekian.

Oil Sump leaking dan enjin overheating

Assalam dan bertemu kembali.

Ini kisah sedih, sangat tidak disangka-sangka dalam mana kereta aku menginjak ke usia 5 tahun pada bulan ini dan mileage hampir mencecah 200,000 km.

Sepatutnya servis kali ni jadi rutin biasa untuk persona aku. Cuma seminggu sebelum aku datang servis suhu enjin ada masa jadi agak tinggi dan hampir mencecah zon merah. Simptom agak pelik sebab berlaku masa aku idle atau sangkut dalam kesesakan, suhu akan naik, kemudian turun balik dalam masa seminit dua, berlaku berulang-ulang.

Jadi kali ini kena servis macam biasa, ganti minyak enjin dan check kenapa suhu enjin jadi naik turun.


Aku pun tetapkan janji temu macam biasa di worskyop kegemaran aku, Nusantara Auto Garage sabtu lepas. Masuk saja service bay, kereta dinaikkan, terkejut aku bila tengok lelehan minyak enjin disekeliling oil sump dan bertebaran sampai ke suspensi kereta. Nampak memang kritikal.





Sebelum apa-apa pun ini minyak enjin pilihan kali ini, terus dari Jepun hehe. Brand Suzuka. Untuk semi sintetik harganya RM158.00.



Okey, fokus semula pada kerosakan. Pemeriksaan awal mendapati kebocoran berpunca dari oilsump sendiri. Mungkin gasket dah bocor kata formen. Kesan minyak dibersihkan. Cadangan asal formen nak ganti gasket, kemudian bila dia nak longgarkan skru gasket, didapati ada beberapa skru dah longgar sedikit. 

Jadinya teori bertukar, barangkali bocor berpunca dari skru yang dah longgar, ada ruang pada sambungan antara enjin dan oil sump jadi sebab tu berlaku kebocoran. Macam mana boleh longgar? Mungkin faktor penggunaan kereta, dipandu hari-hari di laluan tak rata jadi gegaran tu menyebabkan skru tu lama-lama longgar. Oil sump ni memang tak pernah diusik sepanjang pengetahuan aku, 5 tahun dan hampir 200,000 km.

Kesimpulan, formen ketatkan skru semula, kemudian enjin dihidupkan untuk beberapa ketika dan dipantau di sekitar oil sump untuk melihat sekiranya ada punca kebocoran. Setelah berpuas hati tiada kebocoran baharu dikesan, formen cadangkan aku guna dahulu sambil pantau takat minyak enjin dan datang semula ke bengkel dalam seminggu dua ni untuk pemeriksaan susulan.








Tamat cerita leaking untuk sementara, Sekarang fokus kepada isu suhu enjin yang naik turun tak menentu. Setelah semua sambungan hos diperiksa, tiada kebocoran dikesan. Namun, ada satu simptom yang dapat dikesan, kipas radiator tak berpusing sewaktu enjin hidup. Cuma kipas aircond sahaja yang berfungsi.

Jadi kesimpulannya kenapa suhu boleh naik turun tiba-tiba sahaja adalah kerana bila enjin overheat, kebetulan kipas aircond berpusing untuk menyejukkan kabin kereta jadi radiator disejukkan sedikit kerana bantuan kipas aircond. Bila kipas aircond berhenti, suhu akan naik semula. Begitulah kitarannya sekiranya aircond digunakan. Seandainya aircond dimatikan, enjin akan overheat. 

Persona Elegance kiranya agak beruntung sebab kipas radiator dan aircond adalah berasingan, jadinya sewaktu kipas radiator rosak, suhu enjin disokong oleh kipas aircond. Walaupun tidak seratus peratus membantu, setidaknya dapat mengawal suhu enjin dari terus overheat.

Tapi kalau anda pengguna Persona edisi awal, kipas pada radiator cuma ada satu sahaja.




Memandangkan bajet yang agak ketat, aku dikira bernasib baik sebab kebetulan ada radiator terpakai di bengkel. Kerja-kerja "swapping" kipas dengan segera dimulakan.



Walau bagaimanapun, ada cabaran menanti, rupanya buatan radiator tak sama. Radiator terpakai itu keluaran APM manakala kereta aku Denso. Jadi rangka dan motor kipas juga berbeza, tapak skru juga ada sedikit perbezaan. 

Setelah sesi "brainstorm" selama beberapa minit, keputusan dibuat untuk mengambil keseluruhan "assembly" kipas dari radiator APM dan dipasang pada radiator Denso dengan sedikit ubahsuai pada tapak skru.
Kipas dari radiator APM sedang ditanggalkan
Radiator APM
Kipas radiator Denso
Radiator Denso
Motor denso yang lebih kecil
Motor APM
Atas, kipas Denso dan bawah kipas APM
Cubaan memasukkan motor APM ke braket kipas Denso

Apa-apa pun aku mohon maaf sebab tak dapat sertakan foto kerja "swapping" dan "finishing" kerana terpaksa meninggalkan bengkel atas urusan kerja. Secara keseluruhan masa overheat selesai, dan masalah leaking masih dalam pemantauan.

Sekian.

DIY Lampu belakang Persona Elegance dengan harness Non-Elegance

Assalam, DIY sekali lagi. Kali ini kita buat versi rojak. Lampu belakang persona elegance dengan harness lampu persona pre-elegance hehe.

Bahan-bahan yang diperlukan adalah, sepasang lampu elegance, sepasang harness lampu pre-elegance atau non-elegance, black tape, tork screw saiz 20 serta 10, dan wire stripper.

Maaf yer, foto senget, blogspot ni tak ada option untuk rotate foto.

Lampu
Harness
Mula-mula kita kena buka lampu untuk keluarkan board LED, board ni disambung ke harness menggunakan soket 3 pin, memandangkan harness kita tak ada soket tu, jadinya kita akan potong soket tu dan buat sambungan terus.




Soket ini terpaksa dipotong. Begitu juga dengan soket lampu brek di harness. Cara nak kenal soket mana yang kena dipotong, soket bulb tu ada tiga wayar berwarna hitam, hijau dan hijau berjalur putih.
Socket 3 pin elegance
Soket bulb di harness yang kena dipotong
Selesai dipotong, kita akan sambungkan wayar antara board LED dan harness. Di board LED ada tiga wayar berwarna merah, hitam dan hijau. Di harness pula ada tiga wayar berwarna hitam, hijau dan hijau berjalur putih.


Wayar merah untuk brek, wayar hitam untuk ground dan wayar hijau untuk lampu ekor / malam.


Wayar hitam untuk ground, hijau untuk brek dan hijau jalur putih untuk lampu ekor / malam.


Jadi kaedah sambungan dia begini, 
  • LED Board > Harness
  • Hitam > Hitam
  • Merah > Hijau
  • Hijau > Hijau jalur putih


Selesai sambungan pastikan balut dengan wire tape dengan kemas dan rapi.

Okey memandangkan harness ini bukanlah padanan dengan lampu elegance, makanya soket untuk bulb pun bukanlah plug and play. Jadi tugas seterusnya agak memerlukan kreativiti dan alatan seperti kikir dan pisau.





Dua foto pertama di atas menunjukkan soket asal sebelum dipotong. Dua foto seterusnya pula soket sudah dipotong dua latch dan lubang pada lampu diubah suai untuk memasukkan baki dua latch supaya boleh dipasang rapat dengan lampu. Latch dan macam mana lubang tu nak dibuat aku serahkan pada kreativiti korang. Tapi kena ingat soket lampu isyarat dan undur memang terpaksa diubah suai untuk dipadankan pada housing lampu.




Marking putih dibuat sebagai penunjuk untuk latch dimasukkan sebelum dipusing ke posisi lock. Proses ni kena dilakukan pada keempat-empat soket lampu isyarat dan undur. 

Peringatan, bulb lampu undur mesti ditukar dari 12v 20w kepada 12v 10w kerana saiz kepala bulb lebih kecil dan bulb asal tidak muat ke slot kecuali ditukar kepada bulb lebih kecil.



Selesai pendawaian, pemasangan diuji dan hasilnya, dapatlah lampu elegance dipasang dengan menggunakan harness lampu non elegance.

Berbaloi atau tidak DIY ini?
Jawapan aku terpulang, kalau bajet terhad untuk beli harness elegance pada harga RM45 sebelah, inilah alternatifnya, cuma kerja agak rumit dan memakan masa. Kalau minta tolong rakan barangkali kena belanja makan sikitlah hehe.

Kalau tak nak kaedah ni, belilah harness elegance, cuma kena ganti di soket kepala harness untuk sambungan ke kereta sahaja. Boleh rujuk pautan ini http://faieelegance.blogspot.com/2011/12/diy-persona-elegance-taillight-into.html

Sekian.