Persona...Terpesona

Tuesday, September 23, 2014

DIY : CCFL angel eye

Assalamualaikum

Diy kali ini tak berapa detail sangat sebab dibuat dalam keadaan tergesa-gesa dan bukan pada kereta aku, aku bantu rakan aku buat pada kereta dia. 

Mula-mula sekali kena blacken kan lampu dia dulu, sebab lampu yang digunakan diambil dari model persona 2007. Untuk kaedah blacken lampu, boleh rujuk link ni http://tacra.blogspot.com/2010/09/smoked-headlamp-gen-2.html

Okeh, apa yang kena ada? Dua pasang CCFL ring, cat flat black, acrylic double sided dan black tape.

Ini selepas cover jernih depan dibuka dan reflector ditanggalkan

Reflector sebelum dicat




Selesai dicat

Digalakkan guna high temperature paint, ambik flat black. Aku guna brand Samurai, memang famous brand ni, boleh cari di kedai motosikal hehe.



Pasang semula reflector dengan cermat, jaga-jaga jangan tertinggal cap jari hehe. Jangan lupa skru semula reflector tu.



Okeh langkah-langkah memasang ring, saiz yang digunakan adalah 9cm untuk lampu isyarat dan 12cm untuk lampu besar. Pasang dengan cermat sebab ring CCFl ni mudah pecah atau patah, Aku sendiri rosakkan satu ring masa pasang sebab over pressure masa lekatkan pada lampu.

Untuk lekatkan ring, cuma double sided tape yang acrylic, sebab nampak lebih kemas dan kuat. Untuk cover wire, balut dengan black tape dan sorokkan di belakang lampu besar.



CCFL sedang diuji hehe. Bercakap pasal warna. Digalakkan guna warna yang dibenarkan sahaja, lebih selamat kalau warna putih. Elakkan warna-warna lain kalau nak elakkan perhatian dari penguatkuasa.

 Kemaskan wiring sebelum cover dipasang semula. 

 Siap!




Hehe foto di bawah ni cubaan selfie saja. Sekali pandang nampak macam BMW tak?



Kos? Untuk dapatkan ballast terbaik dengan CCFL kena keluar modal lebih sikit. untuk CCFL bajet lebih kurang RM 95, cat samurai, acrylic dan black tape dalam RM 30.

Major Servis 2 : Timing belt

Assalamualaikum,

Pertama sekali aku minta maaf sebab tak dapat nak tunaikan janji untuk buat servis major timing belt di Proton atas alasan kekangan bajet dan masa. Namun, aku buat di sebuah bengkel dan aku memang cadangkan kepada sesiapa yang tinggal berhampiran untuk cuba bengkel ini. Review berdasarkan link http://faieelegance.blogspot.com/2014/09/review-bengkel-nusantara-auto-garage.html

dua link yang berkaitan sebagai rujukan
http://faieelegance.blogspot.com/2012/05/akhirnya-servis-80k-km.html
http://faieelegance.blogspot.com/2014/08/major-servis-kembali-kedua-kalinya.html


Ok, mengikut tertib yer. Mula-mula nak ganti minyak enjin, naik saja kereta ke ramp, angkat ke atas, terus terkejut tengok penapis minyak jadi macam ni. Barangkali dah tersumbat sebab kali terakhir minyak enjin diganti adalah lebih kurang 25k km yang lepas. Kalau korang tanya kenapa pakai sampai 25k km, jawapan paling jujur aku boleh bagi adalah kerana kesempitan bajet hehe. Jadi pastikan penapis minyak diganti setiap 10k km yer, jangan lajak banyak sangat.




Okeh, siap ganti minyak enjin dan penapis minyak. Di bengkel ini ada Shell Helix, Revenoil, VervX seingat aku. Jadi rangkaian pilihan yang agak banyak, semi dan full syn semua ada.

Sekarang kita masuk main course yer hehe. Major servis kali ni sangat-sangat ringkas berpadanan dengan bajet yang agak ketat. Aku cuma ganti timing belt dan accessory belt. Ini termasuklah bearing dan seal dalam mekanisme timing belt. Untuk timing belt aku guna kit dari Optibelt, jaminan selama dua tahun, kit mengandungi :

1. Timing belt
2. Tensioner bearing
3. 3 unit oil seal

Di bengkel ini, jaminan akan didaftarkan oleh bengkel, jadi tak perlu susah-susah nak isi borang segala. Rekod akan disimpan oleh bengkel. Andai ada masalah, boleh datang tuntut semula di pihak bengkel.




Selesai kit timing belt, untuk accessory belt, aku guna yang Proton, macam biasalah, brand Mitsubosha hehe. 



Lepas accessory belt ditanggalkan, benda pertama paling jelas kelihatan, rekahan di alur belting. Ini petunjuk yang mengesahkan belt memang perlu diganti. Untuk rekod, belt ini digunakan lebih kurang 90k km, diganti masa servis major timing belt kali pertama.



Kemudian, timing belt ditanggalkan, agak mengagumkan bila dilihat keadaan fizikal belt nampak masih boleh digunakan mungkin untuk jarak 7-8k km lagi. Aku bagi andaian je sebab masa ganti belt ni memang formen Proton ada bagitau belt ni boleh bertahan lebih kurang 100k km.



Sebelum belting baharu dipasang, oil seal mesti digantikan. Kelihatan ada lelehan minyak enjin di sekeliling seal, menandakan keadaan yang dah tak berapa baik. Jadi dalam timing belt kit memang dan diberikan bersama seal ini.





Seal yang lama dikeluarkan, kemudian lelehan minyak enjin dibersihkan dahulu sebelum seal baharu dimasukkan.


Bearing timing belt juga digantikan. Kalau sebelum ini aku pakai alat ganti original proton yang mana bearing ni buatan Jepun, kali ni kita cuba buat Jerman pula hehe.

Selesai semua alat ganti atas ini diganti baharu, tibalah masa timing belt baharu dipasang juga. Kali ini kita bagi peluang jenama Jerman pula berkhidmat di Persona aku.





Alang-alang dah angkat kereta, aku ronda la bawah kereta, saja check semua joint dan bushing, terlihat sepasang bushing di suspension belakang, nampak dah hampir haus. Cuma belum rasa kesan semasa memandu lagi, jadi lepas ni kena bersiap sedia dengan kemungkinan untuk ganti bushing baharu. Dan agak mengagumkan bila tengok keadaan bushing dan joint selepas lebih kurang 180k km kereta ni dipandu atas segala macam permukaan jalan. Thumbs up Proton!



Beralih ke hadapan, rupanya formen sambil-sambil tu check sama keadaan bateri. Alhamdulillah masih dalam keadaan optimum. Kalau korang berkunjung ke bengkel ini, boleh mintak diorang check. Percuma sahaja.



Apa beza servis major timing yang pertama dengan kali ni? Banyak bezanya. Kalau korang baca balik entry lama major servis, benda yang aku skip kali ni antaranya :

1 Water pump
2 Flush coolant

Alasan? Selain kekangan bajet, aku rasa water pump aku masih dalam keadaan baik dan boleh digunakan untuk beberapa ketika lagi hehe. Pakai agak je tu.


Ini soalan paling popular, kos? Okey aku tak leh kongsikan bil aku atas sebab yang tidak dapat dielakkan. Tapi secara kasar kos untuk semua kerja-kerja ni

1 Timing belt kit RM300
2 Oil filter RM12
3 Minyak enjin RM108
4 Accessory belt RM69,54
5 Seal belt RM14.36
6 Labor RM120.00

Jumlah besar RM623.90. Kalau tolak minyak enjin dan oil filter, jadinya RM503.90 untuk servis major timing belt kali kedua. Kos tak termasuk labor adalah RM383.90



Review Bengkel : Nusantara Auto Garage

Assalamualaikum

Kali ni entry yang pertama kali dibuat, review bengkel hehe. Asalnya aku nak buat major servis timing belt di Proton, tapi memandangkan rakan-rakan rekomen untuk cuba bengkel ni, maka aku cubalah juga. Kalau yang biasa dengan Taman Kelasah, Seberang Jaya, mesti pernah nampak Pusat Servis SM Nusantara, kedudukannya tepi Jabatan Imigresen Negeri Pulau Pinang, juga bersebelahan Hospital Seberang Jaya.

Awal tahun ni kalau tak salah aku, bengkel ni berpindah ke lokasi baharu, Wakaf Setee Aishah. Aku kongsikan foto dari Google Maps, tapi masa ni bengkel belum siap lagi hehe. Lokasi tepi PLUS susur keluar Seberang Jaya arah selatan. Landmark paling popular, Jeruk Madu Pak Ali. Koordinat boleh rujuk foto di bawah.


Okeh, sebelum semua keliru nanti, aku jelaskan dahulu, bengkel ini asalnya pusat servis yang dilantik Proton, namun kini telah beralih menjadi bengkel bebas. Makanya bukan sekadar model Proton sahaja, model selain itu pun boleh masuk. Jangan gelak kalau aku kata nak servis BMW dan Ferrari pun boleh juga.


Jadi bersandarkan kepada formen sedia ada yang memang ada pengalaman servis model Proton, maka aku cubalah buat servis major di sini. Tapi bab servis tu, nanti kita kongsi dalam entry yang lain. 


Secara ringkas, aku kongsi pengalaman aku servis kali pertama di sini. Bengkel ini ada 2 service bay, juga dua formen, tapi keadaan sekitar nampak kemas dan bersih. 


Ruang menunggu ada di tingkat atas, lengkap penghawa dingin dan televisyen. Ada cermin besar untuk kita tengok kereta yang sedang diservis. Sambil menunggu boleh minum dan makanan ringan juga disediakan. Buku-buku berkaitan otomotif dan bisnes pun ada termasuk akhbar harian.



Haa, untuk kaki FB, wassap dan seumpamanya, wifi percuma turut disediakan di ruangan menunggu. 


Turut dipamerkan sijil-sijil kemahiran milik formen yang bekerja di bengkel ini.


Dua orang formen yang tekun membaiki kenderaan. 


Okeh, ringkasnya, layanan di sini mesra, cekap dan agak pantas. Boleh buat temujanji awal sebelum datang servis. Harga insya Allah berpatutan sesuai dengan kualiti servis. Banyak juga servis tambah nilai yang diberikan berdasarkan foto-foto di atas. Formen juga berpengetahuan luas dan sedia melayan soalan-soalan dari pelanggan.


Mudah cerita, dari pengalaman aku sendiri, memang sangat digalakkan untuk korang cuba bengkel ini. Kalau ada nak bertanya atau buat tempahan, boleh hubungi penyelia bertugas, En Shameer di talian 01empat-74dua37lapan2 atau talian 04-3838146