Persona...Terpesona

Friday, January 31, 2014

DIY Head Cover Gasket Replacement

Assalam dan selamat sejahtera. Antara masalah biasa enjin campro adalah kebocoran di sekitar head cover bahagian atas enjin. Punca kebocoran adalah daripada kegagalan head gasket menahan aliran minyak dari melimpah keluar dari bahagian sambungan antara head cover dan block enjin. Penyelesaian adalah dengan menggantikan semula head gasket tersebut dan mengemaskan sambungan antara kedua-dua bahagian.

Mula-mula kena cari head gasket dan gam gasket dahulu. Harga head gasket bergantung kepada jenama, kalau yang third party dalam lingkungan RM30. Kalau original proton, harga mungkin tinggi sedikit.

Cara mengenalpasti masalah ini adalah dengan melihat di head cover, ada lelehan minyak berkumpul di dinding luar block enjin kereta. Maknanya berlaku kebocoran.

Situasi sama turut dapat dilihat di bahagian sisi kanan enjin.

Jadi macam biasalah, tanggalkan kotak penapis angin dahulu. Kemudian dua paip yang bersambung dengan head cover. Tanggalkan dengan cermat.



Kemudian, buka coil plug di atas enjin, kalau rajin, bolehlah sama tengok keadaan spark plug. Barangkali sudah perlu diganti.


Tanggalkan juga sensor minyak enjin, pastikan o-ring berwarna kuning tidak tertinggal dan dipasang semula nanti.


Berpandukan rajah di atas, cewahhh... ada 11 skru tidak termasuk skru sensor minyak enjin. Jadi ada 12 skru yang mesti ditanggalkan sebelum cover boleh dibuka. 


Selesai semua skru dibuka, dengan berhati-hati menggunakan pemutar skru philips dan penukul, ketuk pemutar skru dengan cermat di sekitar tapak bawah head cover. Maaf lupa nak sertakan foto sebab teruja nak buka cover. Umpil perlahan-lahan dan cermat. Jangan ketuk terlalu kuat.

Rupa engine block selepas head cover diumpil keluar.

Bahagian yang ditanda adalah kawasan kebocoran minyak enjin. Baru aku tahu rupanya tiada gam gasket diletakkan di sekitar kawasan itu. Sekadar bergantung sepenuhnya pada head gasket sahaja.

Cuma ada empat kawasan diletakkan gam, di sekitar pulley timing belt sahaja.

Barang-barang lain disusun di tepi ruang kerja hehe.




Foto-foto menunjukkan kawasan kebocoran sekitar block enjin. Memang agak ketara namun Alhamdulillah, tak dak pengurangan jumlah minyak enjin yang banyak.

Tanggalkan head gasket yang lama.

Panjang macam usus perut daaa...

Bersihkan bahagian atas enjin block





Kerja-kerja memasang head gasket yang baharu. Pasangkan mengikut bentuk longkang yang sedia ada, dan pastikan ngam-ngam dan rapat. Jangan ada lebihan yang terkeluar dari laluan longkang. Mesti cukup-cukup aje. Hehe.



Letakkan gam gasket sedikit. Jangan banyak sangat, nanti masuk ke ruangan minyak enjin pula.


Pasang semula cover ke block enjin. Pastikan spark plug dan coil plug dipasang rapat dan kemas. Semua paip disambung semula. Uji enjin anda untuk beberapa hari untuk melihat kalau-kalau masih berlaku kebocoran. Untuk kes saya, Alhamdulillah tiada lagi masalah kebocoran di sekitar kawasan block enjin.

Selamat mencuba!

DIY Throttle Body

Assalam dan selamat sejahtera. DIY kali ini berkaitan dengan komponen dalam enjin campro itu sendiri. Kali ini kita cuba cuci throttle body. Memandangkan dah empat tahun sejak dibeli memang aku tak pernah cuci  TB ni, maka kali ini aku nak cuba DIY cuci TB ni. Tak perlu banyak perkakasan sebenarnya, cuma spanar saiz 8 dan 10 sahaja.

Hehe maaf ruang enjin kereta rally memang kotor.

Untuk enjin campro IAFM, TB terletak di belakang kotak penapis angin. Jadi untuk mengakses TB, kena keluarkan kotak penapis angin dahulu, tak nak buka pun boleh, tapi nanti ruang jadi agak sempit dan terhad.

Tanggalkan juga paip laluan angin ini.

Inilah dia TB, tersorok sedikit, di atas link stereng kuasa.

Tak kotor sangat pada aku walaupun dah empat tahun dipandu, dengan jarak perbatuan lebih kurang 150 ribu KM. Tapi kalau dibersihkan lebih baik kan.

Kerja-kerja menanggalkan TB, ada empat skru semuanya, buka dengan cermat dan berhati-hati takut skru terjatuh di celah ruang enjin.

Jangan lupa tanggalkan juga satu soket dan satu paip getah di badan TB sebelum skru dibuka

Ok, rupa TB di luar enjin kereta, baru nampak kotornya hehe

Ini rupa inlet ke IAFM, jangan lupa lap dengan kain kering dan bersih.

Part number TB campro IAFM. Jenama BOSCH tu.



Untuk mencuci TB, digalakkan dapatkan TB cleaner di kedai alat ganti. Tapi memandangkan kerja aku ni ad-hoc, tak sempat nak mencari di kedai, aku cuci dengan petrol dan berus sahaja. Namun, ada pendapat yang tidak menggalakkan kaedah ini. Jadi dapatkan TB cleaner.Amcam? berkilat macam baharu tak?


Pasang semula TB, pastikan semua paip dan socket dipasang semula, skru dengan ketat dan kemas. Jangan terlalu ketat sangat, rosak "trip" skru nanti.


Pasang semula kotak angin dan sambungan ke TB, pastikan semua komponen yang ditanggalkan tadi dipasang dengan kemas dan rapi. Selesai pemasangan, jangan terus hidupkan enjin. TB perlu diset semula terlebih dahulu mengikut kaedah berikut.

  1. Masukkan kunci, pusing kunci sehingga posisi ON, maknanya semua lampu amaran menyala, jangan hidupkan enjin. Tunggu untuk 2 minit lebih kurang. Kemudian tutup kembali suis kunci.
  2. Dengan posisi kunci OFF, pijak paddle minyak sehingga habis, dan pusing semula kunci kereta ke posisi ON. Tunggu sekitar 10 saat. Anda akan mendengar bunyi "buzzing" dari ruang enjin.
  3. Lepaskan paddle minyak, kemudian cuba hidupkan enjin kereta anda.
Selamat mencuba!