Skip to main content

Posts

Showing posts from January, 2014

DIY Head Cover Gasket Replacement

Assalam dan selamat sejahtera. Antara masalah biasa enjin campro adalah kebocoran di sekitar head cover bahagian atas enjin. Punca kebocoran adalah daripada kegagalan head gasket menahan aliran minyak dari melimpah keluar dari bahagian sambungan antara head cover dan block enjin. Penyelesaian adalah dengan menggantikan semula head gasket tersebut dan mengemaskan sambungan antara kedua-dua bahagian.
Mula-mula kena cari head gasket dan gam gasket dahulu. Harga head gasket bergantung kepada jenama, kalau yang third party dalam lingkungan RM30. Kalau original proton, harga mungkin tinggi sedikit.
Cara mengenalpasti masalah ini adalah dengan melihat di head cover, ada lelehan minyak berkumpul di dinding luar block enjin kereta. Maknanya berlaku kebocoran.
Situasi sama turut dapat dilihat di bahagian sisi kanan enjin.
Jadi macam biasalah, tanggalkan kotak penapis angin dahulu. Kemudian dua paip yang bersambung dengan head cover. Tanggalkan dengan cermat.


Kemudian, buka coil plug di atas en…

DIY Throttle Body

Assalam dan selamat sejahtera. DIY kali ini berkaitan dengan komponen dalam enjin campro itu sendiri. Kali ini kita cuba cuci throttle body. Memandangkan dah empat tahun sejak dibeli memang aku tak pernah cuci  TB ni, maka kali ini aku nak cuba DIY cuci TB ni. Tak perlu banyak perkakasan sebenarnya, cuma spanar saiz 8 dan 10 sahaja.
Hehe maaf ruang enjin kereta rally memang kotor.
Untuk enjin campro IAFM, TB terletak di belakang kotak penapis angin. Jadi untuk mengakses TB, kena keluarkan kotak penapis angin dahulu, tak nak buka pun boleh, tapi nanti ruang jadi agak sempit dan terhad.
Tanggalkan juga paip laluan angin ini.
Inilah dia TB, tersorok sedikit, di atas link stereng kuasa.
Tak kotor sangat pada aku walaupun dah empat tahun dipandu, dengan jarak perbatuan lebih kurang 150 ribu KM. Tapi kalau dibersihkan lebih baik kan.
Kerja-kerja menanggalkan TB, ada empat skru semuanya, buka dengan cermat dan berhati-hati takut skru terjatuh di celah ruang enjin.
Jangan lupa tanggalkan jug…