Persona...Terpesona

Thursday, May 3, 2012

Akhirnya! Servis 80k KM

Assalamualaikum...

alhamdulillah, akhirnya cukup juga modal nak servis untuk 80k, walaupun servis pada mileage 85k, tapi tak kisahlah, asalkan servis :P

ok, setelah ditimbang-timbang, aku memutuskan untuk servis di 3S Juru Autocity. Temujanji pada jam 8.30 pagi dibuat pada 3 Mei 2012. Selesai proses "check in" kereta, aku dihidangkan dengan sarapan pagi, sebakul biskut dan secawan kertas milo hehe...

berikut aku senaraikan "work order" yang aku pilih untuk persona aku, sebagai perbandingan korang boleh rujuk pada post terdahulu, post terdahulu berkenaan servis 80k di Proton

Item dan harga:

1. Procare Basic                         RM66.00
2. Gasket, Drain Plug                  RM3.32
3. Oil filter                                  RM12.22
4. Radiator Coolant                    RM29.29
5. Air filter                                  RM16.71
6. Gear oil                                  RM31.59
7. Procare Advance                   RM150.00
8. Timing belt campro                 RM123.03
9. Cam Oil Seal                         RM29.24
10. Crankshaft Oil Seal              RM47.98
11. Aircond belt                        RM69.54
12. Bolt                                    RM1.03
13. Water pump campro           RM220.56
14. Filter Assy Injection            RM37.58
15. Tensioner camshaft drive   RM143.54


Total Parts dan Labor : RM 981.63
Discount Daring Card : RM 91.23 - 
Gov Tax :                     RM 12.96
Rounding :                   RM 0.01


Grand total : RM 903.35

kalau kita rujuk pada jumlah asal yang dicadangkan oleh proton, jumlahnya RM 1276.70. Jauh beza tu, RM 373.35  hehe. Berikut pula senarai servis yang aku kecualikan :

1. Engine oil - Sebab bawa minyak sendiri
2. X1R engine treatment - memang tak pernah ambil
3. Antibac - belum perlu kut
4. Spark plug - 100k nanti ganti
5. Brake fluid - ganti masa tukar brake pad nanti

Jadi mahal atau murah, anda tentukan lah sendiri. Pada aku kalau dikirakan dengan keselesaan, alat ganti tulen, mekanik mahir pada aku dah dikira berpatutan dah.

di bawah saja aku kongsikan foto-foto semasa servis.

masuk servis jam 0850

Aircond belt ditanggalkan dahulu

Cover timing belt ditanggalkan


Timing belt dah ditanggalkan


Timing belt kanan, aircond belt kiri

Kata formen, cara mudah nak kenal keadaan timing belt ni, tengok pada jalur-jalur atas belt, kalau ada jalur-jalur macam ni, bermakna belt dah perlu diganti.

Di Juru 3S, anda boleh melihat dengan lebih dekat kenderaan anda

Water pump lama, penuh karat jer
Water pump baharu
Keadaan enjin setelah tensioner, belting dan timing cam ditanggalkan
Timing belt baharu dipasang
Cer perhati betul-betul brand apa?

kalau kita rujuk gambar, brand yang tertera pada belt ada Mitsuboshi, bukan Mitsubishi yer. aku ada buat googling sikit, ni infonya --> Mitsuboshi Belt kiranya produk ni dari Jepun, cuma kalau rujuk pada packaging, made in singapore hehe 

Belting aircond pun dari Mitsuboshi
Packaging timing belt
Engine mounting
Belting selesai dipasang
ok, item berikutnya ini permintaan khas daripada aku sendiri, tak ditawarkan dalam pakej servis. aku minta ganti fuel filter, tujuan ni saja nak ganti baharu sebab yang sedia ada ni aku dah guna sejak 85k km yang lepas, mungkin dah penuh keladak dalam filter tu.

Fuel Filter
Fuel filter lama

Kerja-kerja mengganti

Siap!

Running Engine

Beginilah lebih kurang kisah servis 80k untuk persona manual. harga yang aku paparkan ni mungkin berbeza bagi pengguna yang tidak memilik Daring Card, kad ini menawarkan diskaun 10% ke atas alat ganti dan caj perkhidmatan di proton 3S. kalau ada card ini, pastikan diguna sebaik mungkin :)

Insya Allah jumpa lagi...

aku tinggalkan korang dengan dua keping foto, perbandingan bearing yang baharu dan sudah digunakan sejauh 85k km, bezanya pun tak jauh mana, keadaan bearing lama pun masih baik. kalau diperhatikan foto ni betul-betul, korang pasti akan jumpa sebab apa parts ni tahan lama, tengok-tengok la yer :)


Bearing baharu..
Bearing lama...





Wednesday, May 2, 2012

Tayar baharu!

assalamualaikum....

penghujung april ni kiranya sesuatu yang amatlah menguji kedalaman poket dan ketebalan duit aku hehe. Alhamdulillah cukai jalan dan insuran dah selamat diperbaharui, agak mahal kerana tak dapat menuntut NCD dek kerana kemalangan tahun lepas, jadi NCD kembali kepada 0%. hehe, jadi hari ini, keluar duit lagi untuk menggantikan keempat-empat tayar goodride aku yang dah haus bunganya. untuk pembelian tayar kali ni, aku tak memperuntukkan lebih masa untuk cari review dan harga yang terbaik, namun aku puas hati dengan apa yang aku belanjakan. 

setelah beberapa survey dibuat di internet, aku memutuskan bajet untuk tayar aku adalah kira-kira rm300 per biji tayar, senarai yang ada dalam pemerhatian aku Dunlop SP Sport, Falken Ziex 912, Hankook V12 dan tayar asal sekarang Goodride.

Jadi awal-awal pagi lagi aku memandu ke sebuah kedai yang aku yakin dengan harga dan perkhidmatannya serta banyak dicadangkan oleh rakan-rakan, Chiang Soon Tyre di pekan Penanti. Agak hampa setelah bertanya beberapa jenama di hati, tiada satu pun dalam simpanan stok mereka, semua sudah habis dijual. Yang tinggal cumalah tayar jenama goodride dan archiles kalau mahu yang murah, manakala yang agak berjenama cuma ada goodyear. 

Sabar menanti tuannya membuat pilihan tayar

Goodyear pun sememangnya menarik pada aku, cuma aku tak punya bajet yang tinggi. Namun mengenangkan dek tiada pilihan, aku terima jugalah tayar Goodyear. Harga yang ditawarkan ialah RM360 sebiji tayar. Kalau difikirkan, memang mahal tetapi setelah meneliti brosur di kedai tersebut, aku fikir eloklah aku cuba.

Tayar kereta pun segera dibuka

Hehe rim yang sama dengan kereta aku

Sementara menanti tayar baharu diganti, aku membelek-belek bahagian belakang ruang tayar pada kereta, ada bahagian "splash guard" yang dah "hilang" sedikit dek dimakan oleh tayar yang lebar hehe

Habis splash guard

pandangan beralih pada tayar lama, bila diperhatikan corak haus pada tayar, aku dapati tayar bahagian belakang haus dibahagian tengah menunjukkan tekanan angin yang tinggi, manakala tayar hadapan haus di bahagian tepi sebelah dalam, menunjukkan "balancing" yang kurang sempurna.

Tayar lama, yang disebelah kiri tayar belakang, sebelah kanan tayar hadapan

teringat pula yang kereta aku ni sering dipandu laju ketika melanggar lubang dan lopak di jalan raya, segera aku minta pembantu kedai untuk memeriksa balancing rim, alhamdulillah tak ada yang bengkok, kalau tak, mesti merasa rim baru kereta aku hari ni hehe

memeriksa balancing rim

Rim masih dalam keadaan baik

Akhirnya sampai juga tayar baharu kereta aku, sebelum dipasang aku memeriksa sendiri keadaan tayar dan tarikh dikilang pada tayar. Tayar adalah saiz yang tepat, dan tarikh dikilang adalah pada minggu ke 39 tahun 2011. jadi kalau dicongak-congak, umur tayar ni sudah mencecah 31 minggu atau kira-kira hampir 8 bulan. tapi kira oklah tu, tak lah lama sangat kan..

Goodyear Eagle F1 Directional 5

Pattern bunga tayar

Tarikh dikilang

Sedikit info berkenaan tayar ini boleh dirujuk ke laman berikut : Goodyear Eagle F1 Directional 5 
Setakat pemahaman dari brosur dan laman web, tayar ini dikategorikan tayar berprestasi menawarkan lebih cengkaman pada permukaan basah dan kering serta sewaktu membelok.

Kerja-kerja balancing

Tayar baharu

Kerja-kerja penjajaran

Kerja-kerja penjajaran

Amcam? ada gaya tak?

Setakat petang ini, seharian bersama tayar baharu, kesimpulan awal yang boleh aku buat adalah, tayar lebih senyap pada kelajuan rendah, sangat senyap. Stereng juga menjadi lebih ringan dan mudah dikawal. Ujian pelanggaran lopak air, setakat ni belum dicuba pada kelajuan sangat tinggi, namun pada kelajuan sederhana, cengkaman tayar pada jalan raya adalah sangat baik. sekian...